Medewerkers aan het woord: het belang van storytelling

Denise Brijan 17 maart 2020 3 min
Categorie: Employer branding

Een van de beste manieren om jouw organisatie als goed werkgever neer te zetten, is door gebruik te maken van de verhalen van de medewerkers. Want wie weet nou het best hoe het is om bij jou te werken, dan de medewerker zelf? Door hen aan het woord te laten, werk je op een authentieke manier aan je employer brand. Maar hoe doe je dat dan? In dit artikel lees je meer over het belang van storytelling én wij hebben een aantal goede voorbeelden voor je verzameld.

verhalen medewerkers

Wat is storytelling?

Storytelling is een effectieve manier om verhalen te delen met je doelgroep. Niet zo maar verhalen: juist persoonlijke, prikkelende verhalen van bijvoorbeeld de organisatie of zijn medewerkers. Verhalen met een duidelijke boodschap erin verwerkt. Voor je aan storytelling begint moet je je altijd afvragen: wat wil ik aan mijn doelgroep vertellen? Natuurlijk is het heel leuk dat Gerda elke woensdag naar zumbales gaat, maar dat is niet wat je doelgroep per se wil weten. Maar dat Gerda het leuk vindt om bijzondere mensen te ontmoeten tijdens haar werk, dát is interessant om te weten.

Waarom is storytelling belangrijk?

In de wereld van nu, waar informatie snel en gemakkelijk gedeeld kan worden, is het belangrijk om een authentiek verhaal te hebben. Je wil natuurlijk geen dertien-in-een-dozijn zijn. Binnen de recruitment wordt al vaak gebruik gemaakt van storytelling via video om kandidaten te werven. Maar je kan storytelling ook zeker gebruiken om jouw employer brand een boost te geven. Want wat de organisatie nou echt uniek maakt, dat zijn de medewerkers! Door storytelling te gebruiken en verhalen te delen toon je het onderscheidende karakter van jouw organisatie. En door dat uit te stralen, zowel binnen als buiten de organisatie, heb je een ijzersterk employer brand gecreëerd.

Voorbeelden storytelling

We hebben een aantal voorbeelden verzameld van goede storytelling door medewerkers aan het woord te laten. De voorbeelden komen van grotere, maar ook kleine organisaties. Zo zie je maar, iedereen kan met storytelling aan de slag!

VodafoneZiggo

VodafoneZiggo heeft het origineel aangepakt. Zij lieten twee medewerkers, die in totaal verschillende functies werken, één dag meelopen met elkaar. Zo leren ze ook meteen meer wat er nog meer gebeurt binnen de organisatie.  https://youtu.be/zwombEy5AKQ

Bakkerij Holland

Bij Bakkerij Holland zijn werknemers met verschillende functies aan het woord gelaten. Ze vertellen hoe ze bij de organisatie terecht zijn gekomen en hoe het is om bij de organisatie te werken.

verhaal medewerker bakkerij holland

Achmea

Bij Achmea hebben het iets anders aangepakt. Zij hebben er voor gekozen om meerdere werknemers met dezelfde functie, over deze functie te laten praten. Bijvoorbeeld over de functie van recruiter, developer en digital marketeer.

Waalboog

Ook bij de Waalboog hebben ze medewerkers laten vertellen over hun functie en hoe ze de organisatie vinden. Ze vertellen vanuit de passie voor hun vak.

Je kan zo aan de slag met storytelling

Zo zie je maar, het hoeft helemaal niet veel tijd te kosten om bezig te zijn met storytelling. Het enige wat je nodig hebt zijn:

  • Enthousiaste medewerkers die graag hun verhaal willen delen;
  • Iemand die de verhalen verzamelt en opschrijft of filmt;
  • Een platform om de verhalen op te delen, zoals de website en sociale media.

Ga jij ook aan de slag met storytelling?

>