Onboarding: zo maak jij als werkgever een goede eerste indruk

Mandy Bakker 21 juni 2022 3 min
Categorie: On- en offboarding

Tijd voor een goede start! De eerste werkdag en de periode daarna is vaak spannend voor zowel werknemer als werkgever. Nieuwe medewerkers moeten veel nieuwe informatie en indrukken verwerken tijdens de start van hun nieuwe baan.

Voor een goede eerste indruk, wil je dat de nieuwe medewerker zich thuis voelt binnen het team en de organisatie. Want positieve ervaringen tijdens de onboarding van een nieuwe medewerker zorgen voor meer betrokkenheid en productiviteit. Daarnaast beperk je het risico op personeelsverloop. Zo blijkt ook uit onderzoek van Psycruit. Hoe doe je dat precies? In dit artikel geven we jou 6 tips voor een fijne onboarding.

Waarom wil je onboarding inzetten?

Met de juiste onboarding geef je de nieuwe medewerker een goede start om vol kennis en zelfvertrouwen aan de slag te gaan. Daarnaast kent onboarding vele voordelen, we hebben ze voor je op een rij gezet:

Voordelen van onboarding

• Meer betrokkenheid van de medewerker
• Minder risico op personeelsverloop
• Goede mond-tot-mondreclame voor de organisatie
• Bespaar tijd op de lange termijn met een medewerker die beschikt over alle kennis van zaken
• Hogere productiviteit van de medewerker

Zes tips voor een goed begin

Tip 1. Zorg voor een schone en fijne werkplek

Voordat een nieuwe medewerker begint, is het belangrijk om aandacht te besteden aan een fijne werkplek. Zorg daarnaast voor een schoon bureau met alle noodzakelijke middelen om het werk uit te voeren.

Tip 2. Geef een welkomstcadeautje

Wanneer je pas begint, is een nieuwe functie binnen een organisatie ontzettend spannend. Zodra een nieuwe medewerker zich welkom voelt, haal je al een hoop van deze spanningen weg. Dat doe je bijvoorbeeld door een welkomstcadeautje passend bij de organisatie. Denk aan een leuke quote op een chocoladereep, notitieblok of een mok voor de persoonlijke touch.

Tip 3. Maak van tevoren een helder inwerkschema

Bedenk dat er op een nieuwe medewerker een hoop afkomt. Om onrust en verwarring weg te nemen is het goed als je alvast een inwerkschema maakt. Laat de nieuwe medewerker rustig wennen aan de nieuwe omgeving met verdiepingswerkzaamheden.

Benoem belangrijke websites met informatie, die interessant zijn voor de medewerker. Laat de medewerker kennismakingsgesprekken inplannen. Plan alvast momenten waarop de processen met systemen besproken worden. Zo weet degene van tevoren wat er op de planning staat. Maar verwacht niet dat een nieuweling alle achterstanden ineens bijwerkt in korte tijd. Houd het inwerkschema reëel.

Tip 4. Zorg voor een teamlijst

Zorg verder voor ruimte in de agenda om kennis te maken met de rest van de collega’s. Binnen een klein team is een korte kennismaking zo ingepland. Bij grotere organisaties kan dit even duren, Handig om dan alvast een namenlijst van het team op te stellen met leuke weetjes en de contactgegevens. Zo heeft de nieuwe medewerker alvast het idee het team enigszins te kennen.

Tip 5. Houd de voortgang bij

Geef daarnaast aan dat je er voor degene bent als er wat is. Handig is ook om een introductiegesprek en voortgangsgesprekken in te plannen. Voor nieuwe medewerkers wordt als uitgangspunt ook vaak het ‘30 – 60 – en 90 dagenplan’ gebruikt.

30 – 60 – en 90 dagenplan

In het kort houdt dit in dat je voor elke periode een plan maakt en dit samen met de nieuwe medewerker omarmt. Daarin leg je de focus voor de komende tijd vast. In de eerste week ligt de focus vooral op de introductie en oriëntatie. Daarna in de eerste maand vooral op leren en ontwikkelen. Verder definieer je leerdoelen, prestatiedoelen en persoonlijke doelen. Maak deze doelen zo SMART mogelijk. Na elke periode kun je samen met de nieuwe medewerker evalueren en bijsturen waar nodig. Het idee is dat de medewerker na negentig dagen optimaal is ingeburgerd in de organisatie en zijn weg weet te vinden.

Tip 6. Betrek nieuwe medewerkers bij de groep

Tijdens gezamenlijke activiteiten leer je elkaar ook beter kennen. Dat kunnen sportactiviteiten zijn, onder of na werktijd. Houd waar mogelijk gezamenlijk pauze en plan bijvoorbeeld maandelijks een quiz om de kennis op peil te houden en het teamgevoel te versterken.

Wil je jouw nieuwe medewerker een goede onboarding geven, maar kost het je gewoon veel tijd en moeite? Dat begrijpen we bij artra. Daarom hebben we speciaal een leertraject uitgewerkt voor startende uitzendprofessionals: Starten als uitzendprofessional. Daarmee zorg je voor een soepele start binnen de organisatie.

>