Kleine bedrijven hebben veel moeite met het vervullen van vacatures. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Kamer van Koophandel onder 517 mkb-ondernemers. Drie op de vijf ondernemers is momenteel op zoek naar (nieuwe) medewerkers.
Wat opvalt in dit onderzoek is dat ondernemers een bepekt aantal middelen en kanalen inzetten om nieuwe medewerkers te werven. Het eigen netwerk, waaronder familie en vrienden, wordt gevraagd om mee te zoeken. En eigen medewerkers wordt gevraagd ogen en oren open te houden. Een derde neemt zijn toevlucht tot uitzendkrachten of zzp’ers. Dit zijn de standaardkanalen die door ondernemers worden ingezet voor de werving van een nieuwe medewerker.
Een kwart van de ondernemers start wel een heuse wervingscampagne om medewerkers aan te trekken. Daarnaast realiseren ondernemers zich dat zij goede arbeidsvoorwaarden moeten bieden om nieuw personeel aan te trekken. Een kwart noemt het bieden van betere arbeidsvoorwaarden, zoals een hoger salaris en flexibele werkuren, dan ook als oplossing.
Ondernemers weten dat openstaande vacatures hen geld kosten. Als geen nieuwe medewerkers worden aangenomen, dan kost dat omzet, zegt 30% van de ondernemers, er moet ‘nee’ gezegd worden tegen nieuwe klanten of opdrachten (40%) en toekomstplannen moeten de koelkast in (32%). Dat maakt personeelsproblemen zeer urgent.
Toch is dit voor veel mkb-ondernemers geen trigger om de werving van nieuwe medewerkers uit te breiden of anders aan te pakken. Zo zegt 34% verder niets van plan te zijn en heeft een kwart überhaupt geen idee wat zij verder nog kan doen. Ondernemers geven in veel gevallen aan dat het ‘toch overal hetzelfde liedje is’ en leggen zich neer bij de huidige situatie.
Overigens blijkt niet alleen de inzet van een beperkt aantal wervingsmiddelen en -kanalen een probleem. Ook wordt nogal eens gezocht naar het bekende schaap met vijf poten. Ondernemers stellen te hoge eisen aan een toekomstige nieuwe medewerker. Daarnaast worden alternatieve doelgroepen, zoals bijvoorbeeld ouderen en arbeidsgehandicapten structureel over het hoofd gezien. Zij zouden echter op de meeste vacatures prima passen. Het is dus een kwestie van met een open blik naar het beschikbare arbeidspotentieel kijken. Dat heeft als extra voordeel dat het personeelsbestand diverser wordt, en daarmee meer een afspiegeling van de samenleving. Diverse teams zijn over het algemeen creatiever, maken meer omzet en medewerkers zijn meer tevreden en loyaal. Win-win dus als je iemand aanneemt die afwijkt van de rest van het team.
Wij realiseren ons dat het voor mkb-ondernemers, managers, secretaresses, en al die anderen die zich bezighouden met het werven van nieuwe medewerkers, niet makkelijk is om nieuwe medewerkers te werven en selecteren. Dat moet je echt leren. Je hebt een duwtje in de rug nodig. En frisse ideeën. Precies met dat in gedachten zijn wij een opleidingsprogramma aan het ontwikkelen dat daar op inspeelt. Je leert de basisvaardigheden van werven en selecteren. Je wordt op weg geholpen bij het vervullen van vacatures.