Voor recruiters is het het afgelopen jaar hollen of stilstaan geweest. Sommige recruiters moesten vol aan de bak om aan de vraag naar bijvoorbeeld GGD-testmedewerkers, IC-verpleegkundigen of pakketbezorgers te voldoen. Anderen zagen juist een wervingsstop. In de voorbije maanden echter trekt het aantal openstaande vacatures fors aan. Werk aan de winkel voor recruiters dus.
Recruiters beseffen ondanks, of wellicht juist dankzij, deze drukte dat ze zich moeten blijven ontwikkelen en moeten blijven leren. LinkedIn haalt in dit verband uit The State of the Manager 2021 report een interessante statistiek. Maar liefst 91% van de medewerkers wil dat haar manager leren en ontwikkelen aanmoedigt. Medewerkers die mogelijkheden krijgen om te groeien en zich ontwikkelen zijn tot 2,9 keer meer betrokken bij hun werkgever. Maar ook de managers zelf doen een duit in het zakje. Managers zien dat medewerkers nieuwe vaardigheden moeten leren om bij te blijven. Van de managers geeft 84% aan dat training en opleiding een ‘skills gap’ van hun team kan voorkomen.
Managers van recruitmentteams moeten werken aan een goede leercultuur. Recruiters moeten open staan voor leermomenten. Ze kunnen van elkaar leren. Of juist door te sparren met recruiters van andere organisaties. Ook zoeken recruiters elkaar op op sociale media. Voorbeelden zijn de Facebookgroepen Recruitment Buddies en Recruitment Vrijstaat. En voor de liefhebbers zijn er steeds meer podcasts op recruitmentgebied. En ook het medium Clubhouse is voor auditief ingestelde recruiters interessant. Door in contact te komen met andere recruiters kun je leren. Geïnspireerd worden. Ervaringen delen. Kennis uitwisselen. Dat zorgt voor die belangrijke prikkels die hersenen nodig hebben om te leren. Om nieuwe verbindingen te maken. Een slimme manager moedigt medewerkers dus aan om zich bij deze groepen of initiatieven aan te sluiten.
Voor de ontwikkeling van de recruiter is dit onontbeerlijk. Niet voor niets is een van de vijf vragen bij de jaarlijkse verkiezing van Meest Invloedrijke Recruiter (MIR) ‘Wat heb je afgelopen jaar gedaan om je kennis op peil te houden?’ Recruiters die deze verkiezing winnen geven steevast aan een breed scala aan bronnen te raadplegen. Ze doen aan intervisie met andere recruiters, lezen boeken (ook uit andere vakgebieden, zoals marketing en sales), raadplegen blogs, zijn lid van bovengenoemde (Facebook-)groepen en bezoeken (online) events. En natuurlijk geven zij aan regelmatig aan een cursus, opleiding of training te hebben gevolgd. Alles om maar bij te blijven of geïnspireerd te raken. De ontwikkelingen, zoals op het gebied van tools, recruitment marketing en total talent management, volgen elkaar immers snel op.
Denk bij leren dus niet alleen maar aan ‘de boeken induiken’. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Al is een goede basis als recruiter natuurlijk onontbeerlijk. De opleiding Recruitment Professional geeft je die basis. Maar bedenk, leren houdt nooit op. Een Leven Lang Ontwikkelen wordt de norm!