Wie wel eens op recruitmentfora, zoals bijvoorbeeld de Facebookgroep Recruitment buddies, actief is, ziet de afgelopen maanden het aantal vacatures en klussen voor recruiters aanzienlijk stijgen. Diverse andere bronnen bevestigen dit beeld. De vraag naar recruiters stijgt enorm. Het werven van recruiters wordt dan ook steeds moeilijker. Tijd om naar alternatieve doelgroepen te kijken.
Op LinkedIn postte hoofd recruitment Amy Schultz van het Australische Canva een berichtje met wat cijfers. Volgens Schultz stonden er op het moment van schrijven 365duizend vacatures voor recruiters op LinkedIn (wereldwijd). Ter vergelijking: voor software engineers staan 343duizend vacatures op LinkedIn. Zo’n 22.000 minder dus!
Ook onderzoek van LinkedIn zelf wijst in deze richting. Het aantal vacatures voor recruiters is nu hoger dan voor de pandemie, toen ook al sprake was van een krappe arbeidsmarkt. Dat er zoveel vacatures voor recruiters open staan komt mede door het feit dat werkgevers vooral recruiters met ervaring willen. Ervaring in het recruitmentvak. Voor de pandemie was een derde van de aangenomen recruiters daarvoor reeds werkzaam als recruiter. Nu is dat bijna 60 procent! Werkgevers vissen dus in een beperkte vijver en zijn minder bereid om medewerkers op te leiden en recruitmentskills bij te brengen.
Als werkgevers wel iemand aannemen die nog geen recruiter is, dan is deze persoon vaak afkomstig uit het HR-vakgebied. Voor de pandemie was dat vaker sales. Maar HR lijkt het dichtst tegen recruitment aan te staan en werkgevers gaan dus voor ‘zekerheidjes’. Als recruiters buiten beschouwing worden gelaten blijkt dat 35 procent voormalig HR-professional is. Op plaats twee staan salesprofessionals: 12 procent van de nieuw aangenomen recruiters heeft een achtergrond in sales.
Om toch alle vacatures voor recruiters in te kunnen vullen zullen werkgevers creatiever moeten worden. Volgens de onderzoekers van LinkedIn zijn er nog genoeg vakgebieden en functies waarin ongeveer dezelfde skills als voor recruitment worden gevraagd. Als HR en recruitment buiten beschouwing worden gelaten, blijken meer commerciële functies, zoals accountmanager, salesmedewerker of customer service medewerker een goede springplank voor een carrière in recruitment.
Deze gedachtegang wordt ondersteund door recruitmentbureau Kinetix. Zij stelt ‘Recruiting is sales’. Bij het selecteren van recruiters maakt Kinetix gebruik van assessments. Kinetix heeft een assessmentprofiel voor goede recruiters opgesteld. Voldoen recruiters niet aan dit profiel dan worden ze niet aangenomen. In het profiel zijn veel gedragskenmerken van salesprofessionals opgenomen. Kinetix in een whitepaper waarin het profile wordt toegelicht: “While we’ve learned that many types of people can be successful recruiters, the great ones have some common behavioral characteristics in common. Great recruiters tend to look a lot like great salespeople.”
Werkgevers die recruiters werven zullen steeds creatiever moeten worden. Ze zullen bijvoorbeeld nieuwe medewerkers moeten zoeken in ‘aanpalende vakgebieden’. En vervolgens investeren in de opleiding en training van deze nieuwe recruiters. Zo voorkomen ze dat ze in de toekomst geen enkele vacature binnen de organisatie meer vervullen.