Onderzoeks- en consultancybureau Aptitude publiceerde in 2022 onderzoek naar referral recruitment. De ondertitel van het rapport, ‘Leaning into referrals to drive improved hiring outcomes’, geeft al aan dat investeren in referral recruitment verstandig is. Werkgevers zien dit ook in. Zo gaf 84% van de ondervraagde bedrijven aan dat referral recruitment de meest kostenefficiënte wijze van werven is. Toch leveren veel referral recruitmentprogramma’s niet de gehoopte resultaten op. Er gaat nog veel mis op dit gebied. Het onderzoek zoomt in op de verbeterpunten.
Omdat bedrijven zien dat ‘traditionele’ wervingskanalen steeds minder resultaat opleveren, verleggen ze hun focus richting sourcing (waar referral recruitment in dit onderzoek onder geschaard wordt). Ze blijven ook investeren in vacaturebanken, LinkedIn en carrièresites (zie afbeelding 5).
De ondervraagde HR-professionals en recruiters zijn het erover eens: referrals zijn ook de meest effectieve wervingsbron. De kwaliteit van referrals is beter en het wervingsproces efficiënter. Bedrijven gaan zich dus steeds meer richten op werving via referrals. Zo doet 82% van de ondervraagde bedrijven, in meer of mindere mate, iets met referral recruitment. Maar echt consistent resultaten levert dat nog niet op. Zo weten medewerkers vaak niet of te weinig van het bestaan van een referral recruitmentprogramma en is het niet makkelijk om vacatures te delen.
Referral recruitment is gebaseerd op vertrouwen. Werkgevers moeten erop vertrouwen dat medewerkers goeie kandidaten aandragen. Kandidaten moeten erop vertrouwen dat er een goede match is met het bedrijf en de vacature. Medewerkers moeten erop vertrouwen dat de werkgever de aangedragen kandidaat goed behandeld en dat ze beloond worden voor hun inspanningen.
Aptitude vond bij bedrijven die referral recruitment consistent inzetten de volgende voordelen:
Slechts 1 op de 3 ondervraagde bedrijven geeft aan tevreden te zijn met het eigen referral recruitmentprogramma. Veel programma’s mislukken of leveren te weinig op omdat er niet goed over gecommuniceerd wordt, omdat het senior management van het programma wordt uitgesloten of omdat het niet aansluit bij het personeelsbeleid.
De vier belangrijkste uitdagingen die organisaties tegenkomen:
Met enkele simpele ingrepen kan het referral recruitmentprogramma snel verbeterd worden en betere resultaten opleveren. De verbeteringen die organisaties aangeven:
Onder invloed van de krappe arbeidsmarkt investeren steeds meer organisaties in interne mobiliteit. Zo geeft in dit onderzoek 70% aan dat ze dit jaar meer investeren in interne mobiliteit, tegen 58% vorig jaar.
Organisaties die meer uit hun referral recruitmentprogramma wilen halen moeten dus veel meer aandacht besteden aan communicatie. De belangrijkste reden dat medewerkers niet participeren in het programma is immers onwetendheid. Ze kennen het programma niet of vinden het te ingewikkeld. De organisaties die meededen aan het onderzoek zijn allemaal van mening dat betere communicatie tot betere resultaten leidt. Medewerkers moeten regelmatig notificaties krijgen en managers moeten er met regelmaat aandacht aan besteden. Daarnaast moeten informatie over het programma en (meer) informatie over openstaande vacatures makkelijk vind- en deelbaar zijn.
Het onderzoek van Aptitude werd in 2022 uitgevoerd onder 322 respondenten (kwantitatief onderzoek). Respondenten waren voornamelijk HR-professionals en recruiters. De kwantitatieve onderzoeksresultaten zijn aangevuld met interviews.