Vrijwel iedere recruiter of HR-professional herkent de strijd om talent. Ook eigenaren van mkb-bedrijven weten dat sollicitanten niet (meer) zomaar bij je aankloppen voor een baan. Hoe werf je dan toch potentiële kandidaten?
Dat doe je met een slimme wervingsstrategie. Zo weet ook cosmeticabedrijf Rituals. Talenten komen af op een sterk werkgeversmerk, ook wel employer brand genoemd. Dat blijkt ook uit onderzoek van adviesbureau Synergie, waarbij ruim 5.100 Nederlanders gevraagd is naar de meest inspirerende bedrijven van 2022. Rituals staat op een 7e plek uit de top 40, net na nieuwkomer van Marcels Green Soap.
Bron: Synergie, top 40 inspirerende bedrijven 2022
De bekende namen blijken ook onder jongeren nog steeds favoriet. Kanttekening is wel dat er een verschil zit tussen de meest inspirerende bedrijven en waar generatie Z uiteindelijk voor kiest om te werken. Zo is het een misverstand dat jongeren enkel voor bedrijven kiezen die voor duurzaamheid staan. Want generatie Z weet dat ze meer kunnen eisen in de huidige krappe arbeidsmarkt. Dat blijkt ook uit een onderzoek naar de misverstanden over generatie Z van de Intelligence Group voor Werf&. Houd dus altijd jouw potentiële kandidaat in het achterhoofd en voorkom aannames in uitingen.
Opvallend is dat Rituals nog steeds hoog in de top 40 staat, nadat het bedrijf eerder slecht in het nieuws kwam door een overtreding van een discriminatiegrond. Daarbij maakte een ex-medewerker melding bij het College voor de Rechten van de Mens, omdat alleen vrouwelijke collega’s make-upvoorschriften kregen. Maar het cosmeticabedrijf gaat met de tijd mee en vertaalt dat in een creatieve manier van werven.
Zo heeft Rituals voor één van de filialen een speeddate in solliciteren georganiseerd op 13 september 2022. Met mini-treatments en een sollicitatiespeeddate kon je kennismaken met het merk.
Een slimme manier om potentiële kandidaten kennis te laten maken met de producten, werkplekken en de werkgever. Soms moet je wel ‘out-of-the-box’ denken om talenten aan te trekken. Aan de andere kant wil je als organisatie iets doen wat bij jou past.
Een ander mooi voorbeeld is dat van Randstad. In een krappe arbeidsmarkt denken ze om en hebben ze het ‘andersom solliciteren’ geïntroduceerd. Daarbij komen potentiële werkgevers op bezoek bij de sollicitant. Dit is dus een nieuwe kijk op een traditionele manier van solliciteren.
Kijk met een creatieve blik naar het wervingsproces. Hoe verleid je potentiële sollicitanten om in gesprek te komen met je organisatie? De volgende vragen helpen je verder bij de zoektocht naar een geschikte kandidaat:
Lees ook: 5 tips voor het vinden van potentiële kandidaten
Tip! Daarnaast is het ook verstandig om goed naar de candidate experience te kijken. Wist je dat een werkzoekende al voordat het sollicitatieproces begint een eerste indruk vormt van de organisatie. Zorg daarom dat je alle mogelijke contactmomenten in kaart brengt en goed kijkt naar wat je uitstraalt en wilt uitstralen.
Lees ook: 6 redenen waarom jij bezig moet zijn met de candidate experience