Roep om AI-vaardig personeel neemt toe

Jeanine Vrehe 23 juli 2024 2 min
Categorie: Recruitment

Artificial Intelligence (AI), ook wel kunstmatige intelligentie, heeft en krijgt een steeds grotere impact op ons leven. Dit zit hem al in het gebruik van smartphones en het ontvangen van gepersonaliseerde aanbevelingen. In de bredere zin van het woord gaat het over systemen of machines die onze menselijke intelligentie nabootsen. Dit stelt AI in staat om taken zelfstandig uit te voeren en daarbij zichzelf tegelijkertijd te verbeteren op basis van verkregen informatie. In de uitzendbranche zien we eveneens een toename van het gebruik en de toepassing van AI. Wat dacht je bijvoorbeeld van chatbots die vragen 24/7 beantwoorden of de automatische screening van CV’s van kandidaten om deze in een volgorde te plaatsen. Anno nu zien we dat in de werving & selectie de AI-skills van een kandidaat een steeds belangrijkere rol krijgen in de procedure. We zetten deze vaardigheden voor je op een rij en laten je zien hoe de razendsnelle ontwikkelingen bij te benen zijn.

Wens en eis in AI-skillset

Onderzoek laat zien dat er een groot verschil zit in de skillset tussen de medewerker en de machine. Het is daarom een grote uitdaging om de vaardigheden van de medewerker op datzelfde niveau te krijgen of wel mee te laten groeien met de digitale verandering. Nu is het zo dat meer dan de helft (55%) van de Nederlandse bedrijven aangeeft momenteel onvoldoende mensen in dienst te hebben die over de juiste AI-skillset beschikken. Daarnaast geeft 43% aan grote moeite te hebben met het vinden van AI-vaardig personeel. 97% van de bedrijven geeft daarentegen wel aan om prioriteit te gaan geven aan het zogenaamde ‘upskilling’: de vaardigheden van het personeel meer richting de benodigde AI vaardigheden te krijgen.

AI en Recruitment

AI heeft een ondersteunende functie in het efficiënter werven, aannemen, beheren en ondersteunen. AI biedt de mogelijkheid om inzichten te bieden in historische trends en analyses van mensen zoals salarissen en ziekteverlof. Als we een stap vóór het werven van mensen kijken, kan AI ook een rol spelen in het voorspellen van trends in waar vacatures ontstaan. In alle gevallen blijft wel: recruitment kent diverse facetten die moeilijk in data of een systeem te plaatsen zijn. Daarnaast zijn er diverse vaardigheden zoals empathie, het stellen van de juiste nieuwe vragen en nieuwsgierigheid die belangrijk blijven voor mensen versus computers.

In dit artikel schreven we over de voor- en nadelen van het inzetten van AI in recruitment.

>