Het nieuwste onderzoek naar het bereik en gebruik van sociale media biedt interessant leesvoer voor recruiters en sourcers. Immers, via sociale media kun je jouw doelgroep vinden en bereiken. Maar dan moet je natuurlijk wel weten waar precies jouw doelgroep zich bevindt.
Ieder jaar doet Newcom Research onderzoek naar het gebruik van sociale media in Nederland. Het basisrapport is gratis te verkrijgen. Het onderzoek werd dit jaar voor de 13de keer uitgevoerd onder ruim 7000 deelnemers van 15 jaar en ouder.
Volgens het onderzoek van Newcom besteden Nederlanders gemiddeld 114 minuten per dag aan sociale media. Zeven minuten meer dan een jaar geleden. Nederlanders zijn dagelijks al snel meer dan 1,5 uur actief op sociale media. Niet verrassend, jongeren en twintigers zijn dagelijks nóg veel langer actief op sociale media. En in het (recruitment)kader van ‘vissen waar de vissen zitten’ lijkt het zeer verstandig om in de wervingsmiddelenmix sociale media mee te nemen. Zeker als je weet dat 88 procent van alle Nederlanders actief is op sociale media. Nederlanders staan daarmee in de wereldwijde top 10 van meest actieve sociale media gebruikers. Nederlanders spenderen 30 procent van de tijd die ze online actief zijn aan sociale media.
Gemiddeld zijn Nederlanders op 4,4 verschillende platforms actief. Op de helft daarvan (gemiddeld 2,2) zijn ze dagelijks actief. Het aantal platforms dat gebruikt wordt stijgt het hardst onder 40-plussers. Onder jongeren blijft het aantal (dagelijks) gebruikte sociale media redelijk stabiel.
Maar op welke sociale media zijn Nederlanders dan het actiefst? De top vijf van grootste socialmediaplatforms wordt gevormd door:
WhatsApp (+7%), YouTube (+7%) en Instagram (+18%) groeien. Al valt bij Instagram op dat de populariteit onder jongeren afneemt. Facebook verliest gebruikers, terwijl LinkedIn stabiel blijft qua aantal gebruikers.
Facebook verloor in 2022 bijna een half miljoen gebruikers, vooral jongeren, in Nederland. Toch blijft het met 9,9 miljoen gebruikers een platform waarop veel Nederlanders actief zijn.
In de top 10 platforms staan verder nog Pinterest, TikTok, Snapchat, Twitter en Telegram. Uitgezonderd Twitter (grootste verliezer) en Telegram groeien deze sociale media hard. Groeier TikTok wint ook aan populariteit als medium om personeel te werven. Vincent Roders, specialist online werven, zegt daarover in een podcast voor HR-prakti: “Bedrijven als bol.com of Albert Heijn zijn heel actief op TikTok omdat de doelgroep die zij zoeken – supermarktmedewerkers en pakketbezorgers – daar zit. Als je daar op een originele manier aanwezig bent als bedrijf, dan werkt dat zeker in je voordeel.”
Vooral TikTok en Instagram groeien hard. In 2022 kwamen er in Nederland ruim een miljoen TikTok-gebruikers bij. Instagram voegde zelfs 1,2 miljoen mensen toe aan haar gebruikersschare. Met daarbij dus de kanttekening dat gebruikers onder de 25 jaar juist minder vaak actief zijn op Instagram. De groei zit dus bij 25-plussers.
Die grote sociale media, zoals Facebook, Instagram en (natuurlijk) LinkedIn blijven dus enorm interessante media (databases) voor het sourcen en werven van medewerkers. Whatsapp wordt steeds belangrijker bij het communiceren met potentiële kandidaten en sollicitanten.
Wie zich bij het sourcen richt op specifieke doelgroepen, moet zeker ook kijken naar de kleinere sociale media, die snel aan populariteit winnen. Zo stormde BeReal in het afgelopen jaar het bestaan van veel jongeren binnen. Vincent Roders over BeReal: “BeReal gebruikt geen toeters en bellen, geen filters of animaties. What you see is what you get. Het is het echte verhaal, en ik geloof wel dat mensen dat zoeken. Ook als het gaat om je toekomstige collega’s. Dan geldt: hoe echter, hoe beter. Je moet als bedrijf geen sprookjes verkopen, maar gewoon het echte verhaal vertellen. Dat is wat mensen aanspreekt.”
Daarnaast ontdekten steeds meer Nederlanders Discord. Dit sociale medium werd in 2021 door sourcer Wim Dammans ontdekt als bron voor goede kandidaten. Op diverse events deelde hij zijn ervaringen met sourcen op Discord. De andere kleinere sociale media blijven gelijk in bereik of verliezen gebruikers. Toch kunnen ze natuurlijk interessant zijn als jouw doelgroep zich er regelmatig ophoudt.
Als je sociale media inzet voor het vinden en verleiden van geschikte kandidaten voor je vacatures, dan is het goed om rekening te houden met de motieven waarom mensen actief zijn op sociale media. Uit onderzoek van We are social blijkt dat er vele redenen zijn om actief te zijn op sociale media. By far de belangrijkste reden is overigens contact onderhouden met familie en vrienden. Het zijn en blijven tenslotte wel sociale media. Daarna volgen redenen als ‘je moet toch iets te doen hebben’ en vooral het op de hoogte blijven van nieuws en trends en het opdoen van inspiratie.
In het kader van employer branding is het interessant om te zien dat ook veel merken gevolgd worden en dat bijna een kwart van de sociale media gebruikers graag content ziet van ‘favoriete merken’. Sociale media worden ook zakelijk en werkgerelateerd ‘gebruikt’: 22 procent van de sociale media gebruikers zet deze media in voor ‘werkgerelateerd netwerken en onderzoek’.
Door op de verschillende kanalen op deze verschillende motieven in te spelen, kun je potentiële kandidaten makkelijker verleiden om met jou het gesprek aan te gaan over een baan die jij in de aanbieding hebt.
Naast het motief is er vaak meer informatie over de gebruiker op het platform te vinden. Deze (persoonlijke) informatie verwerk je in je bericht dat je stuurt aan deze kandidaat. Volgens Cooble, dat voor veel organisaties sourcing-activiteiten verricht, zijn berichten met daarin 3 persoonlijke punten uit het profiel van de kandidaat, het meest effectief. Berichten vallen dan echt op, en de kandidaat voelt zich ‘gezien’. Dat levert een (veel) hogere responsratio op. De sourcers van Cooble behaalden met deze tactiek over heel 2022 een responsratio van 52%, zo schrijft zij in haar Sourcing Benchmark 2022.
Lees ook: 9 tips om ervoor te zorgen dat je een reactie krijgt op je bericht
Juist omdat (vrijwel) iedere volwassen Nederlander actief is op sociale media bieden deze kanalen een interessante mogelijkheid om te sourcen en te werven. Zeker als je ook de informatie gebruikt die vaak te vinden is over mensen op deze sociale media. Zo kun je effectievere berichten sturen naar potentiële kandidaten en is de kans groter dat ze reageren.