Omdat het in een krappe arbeidsmarkt moeilijk is om voldoende gekwalificeerde sollicitanten aan te trekken, moet de ervaring die deze sollicitanten hebben tijdens het sollicitatieproces optimaal zijn. Anders haken zij af en loop jij goede kandidaten mis. En ben je de tijd en het geld die je in hen hebt gestoken kwijt. Maar denk tevens aan de groep sollicitanten die je afwijst. Ook voor hen is het belangrijk om een goede candidate experience te hebben.
Recruiters hebben het drukker dan ooit. Toch kun je maar beter de tijd nemen om ook afgewezen kandidaten een reactie te geven, want meer dan de helft van de sollicitanten die zich niet goed behandeld voelt, reageert nooit meer op jouw vacatures. Zonde, want wellicht waren ze voor een andere vacature wél de ideale match. Neem daarom de tijd om een persoonlijk bericht te sturen aan iedere sollicitant, ook de afvallers.
Hoe jij omgaat met afgewezen kandidaten, heeft een grote invloed op hoe zij de candidate experience beoordelen. Bij de selectieronde is een bericht (met reden!) voldoende, maar als een kandidaat op gesprek is geweest is het beter om even te bellen. Maar er zijn meer redenen waarom je altijd moet reageren op afgewezen kandidaten:
Genoeg redenen om een slechte afwijzing te voorkomen. Maar een goede afwijzing levert jou ook direct wat op. Zo versterkt een goede candidate experience jouw werkgeversmerk, loop je geen talent mis en is de kans groot dat je juist positieve mond-tot-mondreclame krijgt. Want misschien raadt een afgewezen sollicitant jouw organisatie wel aan bij een andere geschikte kandidaat, die hierdoor al een goed beeld heeft van hoe jouw organisatie met sollicitanten omgaat.
Meer weten over de effecten van de candidate experience? Lees dan ook: 6 redenen waarom jij bezig moet zijn met de candidate experience
Ja, de hete adem van de hiring manager in je nek, die voel je wel. Die heeft liever vandaag dan gisteren een nieuwe medewerker. Wie heeft er dan tijd om iedere kandidaat een persoonlijk bericht te sturen? In de ideale wereld geef je iedere kandidaat een unieke reactie, maar in drukke tijden is dat niet altijd realistisch. Wat je wel kan doen is een aantal templates maken. Voor de meeste functies zijn er een aantal vaste redenen om mensen af te wijzen. Als je voor deze meest voorkomende redenen een template maakt, hoef je die alleen nog maar op een enkel detail in te vullen. Iedereen een persoonlijke afwijzing sturen is dan nog slechts een kleine moeite.
Hoe ziet een persoonlijke afwijzing er dan uit? Een goede afwijzing bevat deze vier elementen:
Als het een sterke kandidaat was, kan je ook om toestemming vragen om zijn of haar profiel te bewaren voor toekomstige vacatures.
Maar een afwijzing kan je ook persoonlijk maken door de toon die je kiest. Zorg ervoor dat de toon en stijl past bij jouw employer brand. Zegt jouw organisatie hip en innovatief te zijn? Laat dit dan ook terugkomen in je afwijzing. Een saaie standaard afwijzing in wollige ambtenarentaal, breekt jouw zorgvuldig opgebouwde employer brand zo in duizend stukjes.
Lees ook: In 5 stappen naar een succesvol employer brand
Deze organisaties gaan zelfs nog een stapje verder om afgewezen kandidaten een goede candidate experience te bieden.
Inmiddels een bekend voorbeeld binnen recruitment: Rituals. Iedere sollicitant krijgt een bedankkaartje en een sample, iedereen die op gesprek mag komen krijgt een cadeautje. Niet alleen voor zichzelf, maar ook een om weg te geven. Slim, want een cadeautje krijgen is natuurlijk altijd fijn (zeker als het een goed product is dat iedereen wel kan gebruiken), maar Rituals bereikt met deze actie ook meteen anderen. Daarnaast snapt deze organisatie dat wat het merk uitstraalt overeen moet komen met wat je in het recruitmentproces ervaart.
Meer over dit voorbeeld lees je in: Het optimaliseren van het recruitmentproces
Tony’s Chocolonely stuurt een bedankkaartje met een reep chocolade bij iedere afwijzing. Wat onderscheidend is is de tone-of-voice, die heel authentiek is voor het merk. Het employer brand is bij Tony’s tot in detail doorgevoerd, dat laten zij hier goed mee zien. De boodschap is niet per se persoonlijk, maar doordat het merk zo onderscheidend is, klopt het wel. En chocolade is natuurlijk altijd goed troostvoer .
Het Reinier de Graaf ziekenhuis gaat nog een stapje verder. Deze nodigt afgewezen sollicitanten uit om op ‘spreekuur’ te komen. Zij mogen dan in 15 minuten in gesprek gaan, bijvoorbeeld om toelichting te krijgen op wat goed was aan de sollicitatie of wat verbeterpunten zijn. In sommige gevallen is een kandidaat alsnog aangenomen, omdat in het gesprek blijkt dat iemand meer kan dan op z’n cv staat.
Lees ook: iPhone cadeau als je 6 maanden bij McDonald’s blijft werken
Maar let op! Hoeveel energie je steekt in het afwijzen van een kandidaat, kan een candidate experience die eerder in het proces al slecht was nooit volledig compenseren. Maar het is wel een belangrijke afsluiter van de candidate experience voor deze kandidaten. Een persoonlijke, warme afwijzing bieden of een extraatje weggeven is een aanrader als jij gaat voor het WAUW-effect.