Hoe wordt iemand winnaar van de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2021 (MIR2021)? Sourcer Wim Dammans heeft geen eenduidig antwoord, maar geeft wel enkele adviezen. Ga op zoek naar kanalen die andere recruiters en sourcers over het hoofd zien. En: stel je standvastig op tegenover je (interne) opdrachtgever.
Stel, je bent een expert op het gebied van de programmeertaal Vue. Niet alleen verdien je daar je dagelijks brood mee, maar in de avonduren schuif je ook aan op de digitale hangplek Discord. En daar ontmoet je in een speciale groep je vakgenoten om te discussiëren over… Vue. Al je gesprekspartners zijn uiteraard Vue-specialisten, maar er zit ook iemand bij die hier niets van afweet: sourcer Wim Dammans.
Bij alle Vue-technische discussies houdt Dammans zich stil. Maar als er een gesprek ontstaat over bijvoorbeeld het salaris, komt hij in actie. “Een van de aangesloten experts had het gevoel dat hij werd onderbetaald, maar was dat ook werkelijk het geval? Als reactie stuurde ik hem een link naar een recent onderzoek waarin die salarissen werden vergeleken. En ik postte ook wat informatie over mezelf. Dat ik sourcer was bij TenneT, en dat hij me altijd een bericht kon sturen om een keer te komen praten.”
Dit geeft een doorkijkje in Dammans werkwijze. En het verklaart ook waarom hij de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2021 won – hoewel hij nog steeds moeite heeft om dat te geloven. “Ik denk dat ik het succes mede te danken heb aan het feit dat veel andere sourcers en recruiters niet meededen. En natuurlijk win je zo’n prijs vooral omdat het je lukt de jury te overtuigen. Maar aan de andere kant, in vergelijking met veel andere recruiters pak ik de zaken aan op een nieuwe manier.”
Hoe die andere recruiters de zaken aanpakken, dat bleek onder andere uit een onderzoek van Marcel van der Meer. Ook anno 2021 maakten recruiters nog veel gebruik van LinkedIn Recruiter en zelfs van CV-databases. Niet heel effectief, zegt Dammans. “Zo’n IT-specialist schrijft zich niet op zo’n database in, en hij is ook niet actief in LinkedIn-groepen of Facebook. Facebook is niet populair meer vanwege de vele schandalen, en de LinkedIn-groepen worden door het algoritme gewoon te weinig naar boven gepusht. In plaats daarvan kun je als sourcer veel beter kiezen voor Reddit of Discord.”
Oké, dat geldt voor IT-specialisten. Maar hoe gaat een bedrijf op zoek naar andere doelgroepen? Preciezer geformuleerd: hoe weet je op welke kanalen jouw ideale kandidaat rondhangt? Volgens Dammans is er een simpele manier om daar achter te komen. “Ik was een keer ingehuurd door een bedrijf dat waterleidingen aanlegt. Ook daar waren ze altijd op zoek naar nieuwe werknemers. Of, zoals zij het formuleerden: naar mannen en vrouwen met hun botten in de modder. De traditionele recruiters boekten weinig succes. Die speurden op LinkedIn, Facebook en CV databases, en kwamen vervolgens met het verhaal dat ze niemand hadden kunnen vinden.”
Maar, zoals gezegd: volgens Dammans ligt er een manier om erachter te komen waar je potentiële kandidaten wél actief zijn. “Hij is simpel: vraag het aan je bestaande medewerkers. In dit geval bleek dat buitengewoon effectief. Een van die mannen had namelijk een Tiktok-account en hij gebruikte de hashtag met de naam van het bedrijf (#watergroep). Die hashtag had maar liefst 3000 volgers en bijna 150.000 views. Let wel: dat zijn 150.000 organische views voor het bedrijf. Diezelfde hashtag kun je ook inzetten voor sourcing.”
Een community van mensen die geïnteresseerd zijn in het aanleggen van waterleidingen. Voor buitenstaanders klinkt dat misschien vreemd, maar volgens sourcer Dammans bestaan er kanalen en groepen voor werkelijk alle mogelijke onderwerpen. “Mijn werkgever TenneT is gespecialiseerd in hoogspanningsmasten. Ook daar bestaat een community voor, en de mensen daar praten over masten met een passie die is te vergelijken met die van Vue-experts. We hebben hier zelfs een mast van de maand. En voor wie daar om moet lachen: er is ook een community van mensen die brood aan een boom binden – gewoon voor de lol. Die groep telt meer dan 300.000 leden.”
Zoeken op kanalen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Volgens Dammans vergt het creativiteit, durf, maar ook medewerking van de werkgever. “Ooit was ik ingehuurd als sourcer, en ik kwam er achter waar mijn doelgroep rondhing: niet op Facebook, niet op LinkedIn, maar op Reddit. Echter, mijn opdrachtgever wilde daar niets van weten. De reden? Hij had al een enorme investering gedaan in Facebook en LinkedIn. En dat waren dus ook de kanalen die ik moest gebruiken.”
Daarmee komen we volgens Dammans op een andere eigenschap van een goede recruiter of sourcer: standvastigheid. “Nee, je hoeft niet altijd mee te buigen met je (interne) opdrachtgever. Je mag die ook laten zien wat er nodig is om zijn opdracht goed uit te voeren. Bijvoorbeeld: je niet te beperken tot Facebook en LinkedIn. Of: door vraagtekens te zetten bij alle functie-eisen. Moet het echt gaan om een jonge man met vijf jaar ervaring, ook in deze totaal overspannen arbeidsmarkt? Kunnen we niet kiezen voor die wat oudere dame die wel heeft aangetoond dat ze beschikt over een goed leervermogen? Oké, daar moet je dan misschien een jaar in investeren, maar voor veel functies is het de enige manier om überhaupt iemand te vinden. Dat bij je opdrachtgever tussen de oren krijgen, ook dat is een deel van je werk.”
Terug naar Discord, naar Dammans deelname aan een Vue-groep. Want, zo benadrukt hij, een recruiter moet zich hier wel houden aan enkele regels. “Ten eerste moet je eerlijk zijn. Laat iedereen weten dat je geen verstand hebt van programmeren, maar dat je bent aangesloten als recruiter. En waak ervoor om mensen te gaan spammen, of om allerlei berichten te versturen met een hoog gehalte aan zelfpromotie. Ieder van die communities is zijn eigen koninkrijk, en de moderator is koning, rechter en beul tegelijk. Als de moderator besluit dat jij van het platform wordt verwijderd, ben je weg. Zorg dus dat je je houdt aan de geschreven en ongeschreven regels.”
Een bijkomend voordeel: als je de regels respecteert, werk je volgens Dammans automatisch aan je betrouwbaarheid. “Die Vue-experts denken dan al snel: deze jongen is aangesloten bij ons platform, dus die zal wel oké zijn. Zijn ze ontevreden met een baan, dan zullen ze je dus ook weten te vinden.”