Stimuleer in 5 stappen de loopbaanontwikkeling van jouw uitzendprofessionals

Mandy Bakker 9 november 2022 3 min
Categorieën: Loopbaan, Opleiding & Ontwikkeling

Als leidinggevende vervul je een belangrijke rol. Wist je dat veel redenen van personeelsverloop ook samenhangen met inspirerend leiderschap en het stimuleren van de loopbaanontwikkeling? Daar heb je als werkgever of manager invloed op. Met redelijk simpele stappen kun je dus het verloop van medewerkers beperken. En zorgen voor betrokken en tevreden medewerkers.

Dit belang werd ook aangekaart tijdens een recent webinar van scholingsplatform Studytube, waarin extra aandacht werd gevraagd voor het inspireren en motiveren van medewerkers. Opvallend zijn de redenen voor vertrek die de ondervraagden benoemen.

Redenen voor personeelsverloop

Alleen al in het afgelopen jaar zijn 1,8 miljoen medewerkers van baan geswitcht. Drie belangrijke redenen om een baan op te zeggen:

  1. Een tekort aan leer- en ontwikkelmogelijkheden binnen de organisatie.
  2. Geen inspirerend leiderschap.
  3. Weinig tot geen doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie.

Deze redenen van personeelsverloop wil je voorkomen. Daarnaast kost het werven van geschikt talent veel tijd en geld. Belangrijk: vergeet jouw huidige medewerkers niet en voorkom dat ze via de achterdeur de organisatie verlaten. Hoe behoud je jouw medewerkers en inspireer je ze?

In vijf stappen naar gemotiveerde medewerkers

Met openheid en eerlijkheid over de ontwikkelmogelijkheden stimuleer je medewerkers om hun talenten verder te ontwikkelen.

  1. Vertel over de mogelijkheden

Vertel over de mogelijkheden en ga het gesprek aan. Dat klinkt simpel! Vaak werkt écht de tijd nemen voor je medewerkers het best. Verwacht niet dat ze zelf wel weten hoe scholingssubsidie werkt. Of zomaar naar je toekomen en weten wat de mogelijkheden zijn. Leg duidelijk uit hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen.

  1. Peil de kennis

Welke vaardigheden bezit een medewerker? En waar liggen nog kansen? Met een Bridge Personality test krijg je inzicht in de sterke en zwakke punten van een medewerker. Zo weet je ook waar je nog kunt bijsturen. Kijk daarbij naar wat de medewerker écht nodig heeft. Wat gaat goed en wat zijn verbeterpunten? En vraag ook goed door naar wat de medewerker zelf vindt, misschien hebben ze zelf al nagedacht over hun loopbaanontwikkeling.

  1. Plan (vaste) ontwikkelmomenten

Een brainstormsessie zonder vervolgplanning, blijft een loze gedachte. Nu je hebt afgestemd waar jouw medewerker behoefte aan heeft, wil je daar duidelijke afspraken over maken. Stem af op welke dagen en/of op welk tijdstip de medewerker aan de (loopbaan)ontwikkeling mag werken. Zo geeft 55% aan dat de grootste uitdaging om medewerkers te inspireren en motiveren een tijdsgebrek is. Voorkom dat je medewerker niet de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen.

loopbaanontwikkeling

 

  1. Benut het scholingsbudget optimaal

Hoeveel scholingsbudget per medewerker beschikbaar is, weet niet altijd iedereen. Zo heeft één op de vijf HR-professionals geen idee van hoeveel geld er precies beschikbaar is om een opleiding of training te volgen. Zonde, want een investering in je medewerkers levert veel op voor de organisatie. Denk aan meer betrokken medewerkers en minder personeelsverloop.

Maar ook als je als mkb-bedrijf geen groot scholingsbudget beschikbaar hebt, dan is dit geen reden om hier niets mee te doen. Want de overheid stimuleert een leer- en ontwikkelcultuur binnen organisaties. Denk aan het Leven Lang Ontwikkelen, waarmee ruchtbaarheid wordt gegeven aan de (loopbaan)ontwikkeling van medewerkers. Of SLIM-subsidie voor mkb-ondernemers.

Leestip! Hoogte leer- en ontwikkelbudget vaak onbekend

  1. Evalueer na afloop

Mooi, de medewerker heeft een opleiding of training gevolgd. Maar daar stopt het niet. Evalueer dit moment en gebruik de uitkomst voor de verdere loopbaancoaching.

Tip! Als hulpmiddel kun je als manager of leidinggevende het GROW-model inzetten voor loopbaancoaching. Belangrijk daarbij is dat je de medewerker handvatten biedt voor ontwikkeling. Je bent dus als het ware een coach, die de medewerker ondersteunt met de beoogde leerdoelen. Deze doelstellingen maak je SMART en hier evalueer je op.

Leerzame ervaringen

Wanneer medewerkers het gevoel krijgen dat ze worden gehoord, dan delen ze ook eerder positieve ervaringen over de organisatie. Denk aan online uitingen op sociale media, waarin een medewerker deelt over zijn of haar opgedane kennis tijdens een interessante training uit het vakgebied. Uiteindelijk creëer je zo ambassadeurs van jouw organisatie of zelfs fans! Lees ook eens onze positieve business case voor investering in de loopbaanontwikkeling van medewerkers. Hoe vertaal jij dit naar de praktijk?

>