Van zoeken naar binden: zo trek je talent aan én houd je het vast

Lianne Brouwer 28 april 2025 3 min
Categorieën: Employer branding, Recruitment

In de krappe arbeidsmarkt horen we regelmatig de vraag: “ik kan geen mensen vinden, wat nu?” De vraag is niet alleen waar je moet zoeken, maar het draait nog meer om hoe je mensen aanspreekt én bindt. Kandidaten van nu kijken verder dan alleen een goed salaris. Ze zoeken groeikansen, zingeving, en een werkgever die echt bij ze past.
In deze blog ontdek je hoe je als organisatie aantrekkelijk blijft voor nieuw talent, én hoe je de mensen die al binnen zijn, aan boord houdt.

Begrijpen wat talent écht zoekt

Aantrekken begint bij begrijpen. Wat willen professionals vandaag de dag van een werkgever? Meer dan ooit draait het om persoonlijke groei, zingeving, flexibiliteit en betrokken leiderschap. Door hierin te investeren, geef je je wervingsstrategie meer diepgang. Denk hierbij aan het ontwikkelen van soft skills zoals empathie, samenwerking en probleemoplossend vermogen. Maar ook aan het ontwikkelen van harde vaardigheden zoals het gebruik van ChatGPT ter ondersteuning van het recruitmentproces.

Het aantrekken van talent

Het is niet langer genoeg om alleen maar een vacature te plaatsen en te wachten tot het talent naar jou komt. Je moet actief netwerken, een sterk werkgeversmerk opbouwen, en de wensen van talenten begrijpen vóór ze actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Dit kan je onder andere doen door een sterk werkgeversmerk te creëren en de communicatie aan te passen aan de verwachtingen van de kandidaten. Een aantal concrete tips:

– Zorg voor een sterk en transparant werkgeversmerk. Laat zien wat jouw organisatie uniek maakt, en welke waarden je uitdraagt. Denk aan het delen van een reel waarin je recruiter vertelt waarom zij graag bij jullie werkt, authentieke verhalen van medewerkers en behind-the-scenes content om potentiële kandidaten een realistisch beeld te geven van je bedrijf.
– Zet ook moderne wervingskanalen zoals Instagram, LinkedIn en TikTok in om jong talent zoals Gen Z te bereiken.
– Bied de mogelijkheid tot trainingen en coaching aan. Jong talent zoekt werkgevers die investeren in hun ontwikkeling en loopbaan.
– Bied flexibiliteit aan op het gebied van werktijden en thuiswerkmogelijkheden. Een goede werk- privébalans zorgt voor meer werkgeluk!

Leestip: Eerste indrukken tellen: zo trek je talent aan in de awareness fase

Binden van talent: hoe houd je ze vast?

Het behouden van talent is vaak lastiger dan het aantrekken ervan. Om medewerkers te behouden, moet er ruimte zijn voor ontwikkeling, werkgeluk en de mogelijkheid om door te groeien binnen de organisatie. Werknemers die veel werkgeluk ervaren, en zich gewaardeerd en uitgedaagd voelen, blijven langer en zijn gemotiveerder. Train je HR-professionals in het herkennen van signalen van medewerkers die mogelijk op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen. Daarnaast kunnen leiderschapstrainingen ervoor zorgen dat je teamleden zich gehoord en gewaardeerd voelen.

Leestip: Werkgeluk vergroten? Dit kun jij als werkgever doen

Wat nu? Praktische stappen om talent beter te benaderen en vasthouden

– Begin met het verbeteren van je wervingsstrategieën door jezelf te verdiepen in de nieuwste trends in talentmanagement.
– Focus niet alleen op het aantrekken van talent, maar ook op het ontwikkelen van medewerkers binnen je organisatie.
– Investeer in de ontwikkeling van soft en hard skills binnen je HR-team.
– Zorg voor een cultuur waarin medewerkers zich ondersteund voelen, met ruimte voor ontwikkeling en werkgeluk.

Wil je als recruiter of HR-professional leren hoe je écht inspeelt op de wensen van talent? Bekijk onze trainingen en zet de volgende stap in het aantrekken én behouden van mensen die passen bij jouw organisatie.

>