Waar je op moet letten bij het werven van een recruiter

Marco Hendrikse 3 juni 2022 3 min
Categorie: Selecteren

Eerder schreven we een artikel over welke vragen je moet stellen aan een recruiter tijdens het sollicitatiegesprek. De recruiter zit dan dus al bij je aan tafel. Maar waar moet je op letten bij het werven van een recruiter?? Zijn er überhaupt nog recruiters beschikbaar? Hieronder gaan we in op de arbeidsmarktpositie van recruiters en geven we aan hoe ze zich oriënteren op een nieuwe baan en waar ze dan op letten.

Volgens het rapport ‘Arbeidsmarkt recruitment in cijfers’ (samengesteld door de Intelligence Group) zijn er in Nederland 21.400 recruitmentprofessionals werkzaam. Ruim 4.000 recruiters doen dat als zzp’er. Voorts zijn er volgens de rapportage 300 werkloze recruiters. Dat is dus nog een klein vijvertje waarin je kunt vissen bij het werven van een recruiter.

Recruiters willen in de zorg werken

Ruim een derde van de recruitmentprofessionals is werkzaam in de uitzendbranche/arbeidsbemiddeling. Overigens is dit voor recruiters lang niet de meest aantrekkelijke sector om in te werken. De voorkeur gaat uit naar werken in de gezondheidszorg, in het onderwijs, bij een reclame- of communicatiebureau of in de kunst en cultuur.

Veel vraag, weinig beweging

Wie een recruiter wil werven heeft veel concurrentie op de arbeidsmarkt. De vraag naar recruiters is geëxplodeerd. In 2021 werden er meer dan 25.000 vacatures voor recruiters online geplaatst.  Volgens de Intelligence Group zijn 1.900 recruitmentprofessionals actief op zoek naar een (andere) baan. De helft van de recuiters kijkt zelfs helemaal niet naar andere banen. In 2019 gold dat slechts voor een kwart van de recruiters. Ze blijven dus steeds vaker zitten waar ze zitten.

Oriëntatiekanalen recruiters

Recruiters gebruiken bij de zoektocht naar een nieuwe baan gemiddeld meer kanalen. Het belangrijkste kanaal, dat door 82% van de recruiters wordt geraadpleegd, zijn vacaturebanken (voor de Nederlandse beroepsbevolking als geheel is dat 56%). Het eennabelangrijkste kanaal zijn sociale media. En uiteraard weten recruiters hoe ze zich ‘in de markt moeten zetten’. Ze zorgen dus voor een goede vindbaarheid van hun profiel en schakelen vaker hun netwerk in op zoek naar een nieuwe baan.

Wervingskanalen recruiter

Werf je een recuiter, schakel dan vacaturesites in en deel via social media-kanalen de vacature. Vergeet daarbij ook de specifieke Facebookgroepen niet, waarin recruiters actief zijn. Denk aan Recruitmentbuddies, BadAss Recruiters & Sourcers, Recruitment vrijstaat en Recruiters zijn net mensen. Omdat de profielen van recruiters goed vindbaar zijn, maar de arbeidsmarktactiviteit gering, is sourcen natuurlijk ook aan te bevelen. Daarnaast is het slim gebruik te maken van referral recruitment, gezien het feit dat bekenden/netwerk een belangrijk oriëntatiekanaal zijn voor recruiters.

Lees ook: Het geheim van een goed referralprogramma

Recruiters die een nieuwe baan vinden, doen dat het vaakst door rechtstreeks via een bedrijvenwebsite te solliciteren. Daarbij kijken ze kritisch naar de organisatie. De employer branding op orde hebben en een geolied sollicitatieproces, zijn noodzakelijk om die kritische recruiter over de streep te trekken.

Pullfactoren

Recruiters vinden de werksfeer het meest belangrijk bij de keuze voor een nieuwe werkgever. Direct gevolgd door het salaris. Ook de reistijd moet acceptabel zijn. Verder let de recruiter op de inhoud van het werk en de afwisseling van werkzaamheden.

Benadruk bij het werven van een recruiter de goede werksfeer

Arbeidsvoorwaarden

Qua arbeidsvoorwaarden hechten recruiters het meeste belang aan de mogelijkheid om thuis te werken (veel meer nog dan andere beroepsgroepen), flexibele werktijden en veel vrije tijd/vakantiedagen. Als werkgever zul je hier dus flexibel mee moeten omgaan en recruiters de ruimte moeten geven om thuis te werken en zelf werktijden in te vullen.

Korte sollicitatieprocedure

Tenslotte is het belangrijk om in het oog te houden dat recruiters hechten aan een korte sollicitatieprocedure, kennis willen maken met toekomstige collega’s, als gelijkwaardig gesprekspartner behandeld te worden en de gelegenheid krijgen om zich goed te presenteren.

Ga je dus een recruiter werven? Zet veel wervingskanalen in en hou rekening met een mondige gesprekpartner die op basis van gelijkwaardigheid het gesprek wil aangaan. Succes!

>