Steeds vaker komt de term ‘ChatGPT’ in het nieuws, op sociale media of in nieuwsbrieven voor. De AI-tool is in opkomst en de mogelijkheden lijken eindeloos. Alleen al in de maand januari 2023 verbrak deze tool een recordaantal met 100 miljoen aan maandelijkse gebruikers. Zet deze kunstmatig intelligente tool de (recruitment)wereld op z’n kop?
Eerst duiken we in de AI-tool en kijken we naar de functionaliteiten. Want wat is ChatGPT? En hoe werkt het?
Op deze vraag geeft de tool zelf een antwoord.
ChatGPT is een kunstmatige intelligentie-model ontwikkeld door OpenAI. Het is getraind om menselijke aandoende tekst te genereren op basis van de ingevoerde informatie. Je kunt het zien als een virtuele gesprekspartner, die vragen kan beantwoorden en discussies kan voeren over een breed scala aan onderwerpen.
De afkorting GPT staat voor ‘Generatieve Pre-trained Transformer’. Deze AI-tool is vooraf getraind met miljarden tekstvoorbeelden, die worden omgezet in resultaten. Door machine learning leert deze tool bij op basis van de ingevoerde data. Op de beginpagina is zichtbaar dat deze tool wel een aantal beperkingen kent. Onder ‘limitations’ wordt aangegeven dat de antwoorden soms incorrect zijn. En dat o.a. nieuwe informatie na het jaar 2021 beperkt is. Controleer de uitkomst dus altijd zelf.
Bron: ChatGPT tool
ChatGPT kun je zien als een soort van zoekmachine die reageert op jouw zoekvragen. Lijkt het dan niet op Google? Een terechte vraag. De nieuwe AI-tool zorgt voor flink wat concurrentie. Dat merkt de zoekmachine Google zelf ook. Volgens recente berichtgevingen is Google zelfs bezig met een soortgelijke AI-tool.
Want in Google krijg je na jouw zoekvraag eerst een reeks met zoekresultaten te zien, waar je zelf doorheen bladert. Uit ChatGPT rolt direct een antwoord, een samenvatting, artikel of zelfs een volledige vacaturetekst. Afhankelijk van de prompt die je invoert.
De zoekopdrachten/-vragen die je in ChatGPT invult worden prompts genoemd.
Via de tool stel ik ChatGPT de volgende vraag ‘wat is een prompt’. Daarbij geeft de tool een langere variant op de vraag.
Bron: ChatpGPT
ChatGPT kun je voor uiteenlopende doeleinden gebruiken. Bijvoorbeeld als chatbot/virtuele assistent om veelgestelde vragen te beantwoorden. Als opzet voor een vacaturetekst, e-mail, voorbereiden van vragen voor een selectiegesprek of een artikel.
Lees ook: ChatGPT biedt interessante mogelijkheden voor recruiters
Als recruiter gaat jouw aandacht o.a. uit naar potentiële sollicitanten, het recruitmenproces, de candidate experience en stakeholders. Jouw tijd is dus kostbaar. Hoe fijn is het als een tool je tijd bespaart. Met juist gebruik kan dat zeker. Voor het gemak zet ik een aantal tips op een rijtje.
In het linkermenu staat ‘New chat’, daarin kun je steeds nieuwe zoekopdrachten (prompts) opgeven. Wanneer je in hetzelfde tabblad uiteenlopende vragen blijft stellen kijkt de AI-tool naar eerdere vraagstellingen en past de communicatiestijl daarop aan.
Stel jouw vraag in het Nederlands. Een misvatting is dat deze tool enkel op Engelstalige verzoeken reageert.
In het antwoord kun je en duimpje omhoog of omlaag geven. Zo leert de AI-tool of je het antwoord wel of niet interessant vond.
Is de eerste poging van de AI-tool niet naar wens? Dan kun je in het voorbeeld op ‘try again’ klikken en krijg je een andere versie.
Let op! Hoewel ChatGPT veel bijleert en antwoord geeft op vragen, kan het geen emotie verwerken in de tekst. ChatGPT maakt soms (nog) fouten in zinsopbouw en spelling.
Het is dus altijd belangrijk dat je dit als opzet gebruikt en zelf de tekst goed naloopt. Ook vermeldt ChatGPT geen bronnen, dus je weet niet waar de data vandaan komt. Toch is het zeker de moeite waard om te proberen.
Ontdek zelf hoe ChatGPT het jou makkelijker maakt en tijd bespaart. De tool is gratis en voor iedereen toegankelijk met een account.