Een goed EVP is essentieel voor employer branding. Je laat ermee zien wat de meerwaarde is om bij jouw organisatie te werken, en niet bij een ander. In dit artikel leggen we uitgebreid uit wat een EVP is en waarom het belangrijk is om hier aandacht voor te hebben.
De afkorting EVP staat voor Employer Value Proposition. De EVP is ‘de belofte’ die je doet naar je huidige én toekomstige medewerkers. Het geeft antwoord op de klassieke vraag van medewerkers: “Wat levert het mij op?”
Als je al werkt met een employer branding strategie, klinkt een employer value proposition wellicht dubbelop. Maar het is wel degelijk iets heel anders. Voordat we verdergaan is het daarom belangrijk om een goede definitie te hebben van deze termen:
De employer value proposition is de basis van het employer brand van een organisatie. Want dit is hoe jij gezien wil worden als werkgever. Daarom moet de EVP passen bij de organisatie en de verschillende doelgroepen op de arbeidsmarkt waarop je je richt. Het liefst is de EVP bondig en duidelijk beschreven. Sommige organisaties gebruiken er zelfs slechts twee zinnen voor. Zo doet Unilever deze belofte:
“Unilever is the place where you can bring your purpose to life through the work that you do, creating a better business and a better world. You will work with brands that are loved and improve the lives of our consumers and the communities around us.”
De EVP is eigenlijk niets anders dan het aanbod dat je hebt voor je doelgroep. Je propositie ontstaat vanuit de positionering van de organisatie. Je positionering bepaal je door een aantal vragen te stellen: wie zijn we, waar staan we voor, wat bieden we en waarin onderscheiden we ons? Dit combineer je met de kenmerken van je doelgroep: voor wie maak ik dit, waar kan ik ze vinden, hoe communiceren ze en wat vinden ze interessant?
Lees ook: Employer value proposition: hoe word je nu écht uniek?
De EVP is de overlap tussen wat het talent wil en wat de organisatie wil. Als je dit goed formuleert, kan de organisatie rekenen op een gemotiveerde en betrokken medewerker, terwijl de medewerkers betekenis en voldoening uit hun halen. In de EVP kunnen zaken opgenomen zijn als arbeidsvoorwaarden, ontwikkelmogelijkheden, carrièreperspectieven, werkomgeving en bedrijfscultuur.
Dit zijn over het algemeen de pijlers van een EVP:
Wat heb je nou precies aan een EVP? Een organisatie profiteert van een goed geformuleerde EVP, omdat het talent aantrekt en binnenhoudt. Het kan helpen om gefrustreerd personeel opnieuw te betrekken en het verlaagt het aantal vroegtijdige vertrekken. Organisaties met een sterke employer value proposition behouden vaker getalenteerd personeel. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de EVP het belangrijkste onderdeel is van het recruitmentproces, want het vertelt de kandidaat waarom ze op een baan bij deze ene organisatie moeten solliciteren en wat hen dat oplevert.
Lees ook: 5 redenen waarom employer branding zo belangrijk is
Een goede EVP moet voldoen aan een aantal eisen, anders bereik je het beoogde effect er niet mee. Dit zijn: waar, houdbaar, aantrekkelijk, onderscheidend en geloofwaardig. We leggen de vijf eisen hieronder verder uit:
De claims die je doet in je EVP moeten bovenal waar zijn. Dit kan je toetsen in de organisatie. Vinden de huidige werknemers dat jij bent wat je graag wilt zijn? Als het niet waar is wat je belooft, raken je nieuwe medewerkers gedesillusioneerd. En vertrekken sneller dan je lief is. Daarnaast nemen huidige werknemers je minder serieus als je iets claimt over de organisatie wat in de praktijk niet waar is.
Een EVP stel je doorgaans op voor de langere termijn. Natuurlijk kan er altijd een genuanceerde verandering worden aangebracht, maar het moet wel houdbaar zijn. Dat zorgt namelijk voor meer draagkracht binnen de organisatie. Als je iedereen aan boord hebt, is het gemakkelijker de EVP in te zetten.
De EVP moet aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep(en). Je wilt er immers mensen mee binnen halen én houden. Dus er moet een zekere aantrekkingskracht in zitten. Wat spreekt de doelgroep aan? Wat zoeken ze in een organisatie? Het kan zijn dat je meerdere doelgroepen hebt. Dan heb je voor iedere doelgroep een ander EVP nodig. De ene doelgroep kan namelijk heel andere prioriteiten hebben dan de andere. Onderzoek dit dus goed vooraf.
Een EVP moet onderscheidend zijn. Er zijn veel organisaties die bijvoorbeeld een gezonde werk-privébalans belangrijk vinden. Stel dat jouw organisatie dit ook als waarde op wil voeren. Waarom moeten werknemers dan voor jou kiezen, en niet voor de anderen? Het klinkt misschien als een uitdaging, maar je kan dit al bereiken door aan te geven hóe je de dingen die je belangrijk vindt faciliteert. Dit maakt de EVP meteen een stuk concreter.
Een ander voordeel van een concreet EVP is dat de belofte hierdoor geloofwaardiger wordt. Potentiële medewerkers vinden een propositie die de organisatie kan onderbouwen veel overtuigender. Maar een EVP moet ook overeenkomen met de associaties die mensen al hebben met de organisatie. Komt dit totaal niet overeen? Dan zullen mensen niet geloven wat je hen voorlegt. En mis je het effect.
Zoals hierboven al even benoemd is, kan je als organisatie meerdere doelgroepen hebben. Dan betekent dit dus ook dat je meerdere proposities hebt. Per doelgroep laat je een aanbod zien met de belangrijkste argumenten om voor de organisatie te kiezen. De propositie wordt vervolgens uitgewerkt in verschillende vormen. Dit kunnen vacatureteksten zijn, webteksten, social mediauitingen, foto’s, events, maar ook sollicitatieprocedures, vormgeving en video’s.
Lees ook: Een Employer Value Proposition ontwikkelen? Met deze 7 tips kan jij snel aan de slag!
Door de EVP als startpunt te nemen van je employer branding strategie, zorg je voor een consistente, herkenbare en onderbouwde propositie de aansluit bij de behoeften en wensen van jouw doelgroep. Het hoeft niet meteen een enorm traject te zijn. Afhankelijk van budget en tijd kan je zelf bepalen hoe groot je het wil maken. Als er in ieder geval maar voldoende draagvlak is binnen de organisatie. Dan kom je al een heel eind.
Wil je meer weten over EVP’s? Lees dan dit interview met EVP-expert Inge Beckers.