Kandidaten gedragen zich steeds meer als consumenten. Voordat ze solliciteren, willen ze meer weten over de organisatie. De cultuur, de missie, de waarden en ook: het imago. Zo proberen ze een betere afweging te maken of de organisatie bij ze past. Het ligt dan ook voor de hand om kandidaten meer te behandelen als consumenten. En hoe bereik je die? Door marketing in te zetten. Met recruitment marketing ben je namelijk in staat om nieuw talenten aan te trekken, die je met de ‘traditionele’ recruitmentmiddelen niet altijd kan bereiken. Wat houdt recruitment marketing dan precies in?
Recruitment marketing omvat alle strategieën en tactieken die je inzet om je als werkgever te promoten, zodat je talent vindt, aantrekt, betrekt en uiteindelijk overtuigt om te solliciteren. De waarde die jouw organisatie heeft voor een werknemer om voor jou te werken, is wat je hierbij inzet. Het lijkt op veel vlakken op corporate marketing: het soort marketing waar je als consument mee te maken krijgt. Dat komt onder andere door de inzet van social media, content marketing en digitale advertenties.
Het algemene doel van recruitmentmarketing is meestal om meer gekwalificeerde kandidaten te vinden en aan te trekken. De traditionele manier van personeelswerving voldoet lang niet altijd meer. Dat komt omdat de hedendaagse kandidaat zelf werkgevers ontdekt en overweegt op de manier waarop een consument een nieuwe koelkast aanschaft: door online informatie te raadplegen. De kandidaat van nu wil meer informatie hebben over de organisatie. Dus hij of zij bekijkt de sociale media, leest reviews en bezoekt de website. Wat hierop gevonden wordt over de visie, missie en cultuur van de organisatie, beïnvloedt de keuze om wel of niet te solliciteren bij de organisatie. Het uiteindelijke doel is om zowel de time-to-hire als de cost-per-hire te verlagen.
Je zet recruitment marketing meestal in de eerste fasen van het recruitmentproces in. Want dit is de fase waarin je wilt dat kandidaten awareness ontwikkelen over de organisatie en overwegen om te solliciteren. Daarom wordt hier vaak de employer value proposition (EVP) gecommuniceerd, omdat deze weergeeft wat de toegevoegde waarde is voor een kandidaat om bij deze organisatie te werken. De rol van recruitment marketing stopt wanneer de kandidaat solliciteert. Vanaf dan ga je als recruiter aan de slag met de rest van het recruitmentproces: screenen, selecteren, sollicitatiegesprekken voeren en uiteindelijk aannemen.
Recruitmentmarketing is geen vervanger voor ‘normaal’ recruitment, maar een aanvulling. Vaak wordt recruitment marketing namelijk niet ingezet om een specifieke vacature te vervullen, maar om te bouwen aan het werkgeversimago en de zichtbaarheid van de organisatie. Hiermee worden vaker talentvolle kandidaten aangetrokken om een open sollicitatie te doen. Het grote verschil tussen recruitmentmarketing en recruiten is dat je met recruitment talent naar de baan lokt, terwijl de marketing het talent naar de werkgever trekt. De rol van recruitment marketing ligt dus vaker in de vroegste fases van het recruitmentproces.
Recruitment marketing lijkt heel erg op employer branding. Beiden zijn er namelijk op gericht om het imago van de organisatie te versterken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het imago van een organisatie voor 95 procent van de sollicitanten belangrijk is bij het zoeken naar een nieuwe baan, met name onder de jongste werknemers.
Omdat ze zo veel overeenkomsten hebben zien sommigen employer branding als een onderdeel van recruitment marketing. Het verschil is echter dat de resultaten van recruitment marketing meetbaar zijn. Je kan immers zien hoeveel mensen je bereikt en wat de conversie is van je marketingactiviteiten bij sollicitanten. Bij employer branding gaat het meer over de indruk die iemand heeft van de organisatie. Dat kan je veel moeilijker meten of in cijfers uitdrukken. Daarnaast zet je recruitment marketing vooral in om nieuw talent te trekken, terwijl een ander belangrijk doel van employer branding is om je huidige medewerkers te behouden en betrekken.
Er zijn verschillende vaardigheden en kennis die je nodig hebt voor recruitmentmarketing. Bijvoorbeeld op het gebied van:
Wat betekent dat nou concreet? Als je aan recruitment marketing wilt doen, kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om social media gericht in te zetten om het verhaal van de organisatie en haar werknemers te verspreiden. Of je maakt content, waarbij je rekening houdt met search engine optimisation (SEO), zodat mensen bij het zoeken naar hun droombaan vanzelf op jouw website terecht komen. Dat kunnen blogs zijn, interviews met medewerkers of een video van de werkvloer. Daarnaast kan je er voor kiezen om betaalde advertenties in te zetten. Deze advertenties kan je bijvoorbeeld laten tonen door Google, social media of vacaturewebsites.
Lees ook: Medewerkers aan het woord: het belang van storytelling
Wil je meer weten over recruitment marketing? Dan is de opleiding Recruitment Professional echt iets voor jou. Hierbij komen onder andere social media advertisement, candidate experience en employer branding ruimschoots aan bod.