Sociale media zijn een belangrijke wervingsbron. Vrijwel iedereen maakt gebruik van sociale media, wordt erdoor beïnvloed en consumeert er content. In het kader van ‘vissen waar de vissen zitten’ is het onontkoombaar dat recruiters naar kandidaten zoeken of vacatures posten op sociale media.
Of je nu sourcer, recruitment marketeer of corporate recruiter bent, sociale media bieden heel veel mogelijkheden om mensen te werven of het employer brand te versterken. Maar welke sociale media zijn hot en welke zijn ‘uit’? Welke media, met andere woorden, bieden kansen voor recruitment? Overigens kan ook via minder populaire sociale medianetwerken geworven worden. Als de doelgroep zich er maar bevindt.
In het afgelopen jaar is het aantal social media identities wereldwijd gegroeid naar 5 miljard, zo blijkt uit onderzoek van Meltwater. Het rapport spreekt dus van ‘social media identities’. Dit staat niet per se gelijk aan aantal gebruikers.
Maar hoe zit dat nu specifiek voor Nederland? Newcom Research heeft dit in het ‘Nationale Social Media Onderzoek 2024’ op een rij gezet.Het onderzoek werd dit jaar voor de 14de keer uitgevoerd onder ruim 7.000 deelnemers van 15 jaar en ouder.
Net als internationaal groeide ook in Nederland het social media gebruik. Vorig jaar gebruikten 14,1 miljoen Nederlanders sociale media. In 2024 is dit naar 14,3 miljoen gestegen.
Het wekt geen verbazing dat vooral jongeren zeer actief zijn op sociale media. Gemiddeld besteden jongeren tussen de 15 en 19 jaar 168 minuten per dag aan social media. Onder de leeftijdsgroep 20-39 jaar is dit met 154 minuten slechts fractioneel lager. 65-plussers besteden dagelijks de minste tijd aan social media. Al is dit met gemiddeld 83 minuten nog steeds bijna anderhalf uur per dag.
Gemiddeld maken social media gebruikers van 4,4 platforms gebruik. De leeftijdsgroep 20-39 jaar gebruikt gemiddeld 6 platforms. Het meest van alle onderscheiden leeftijdsgroepen. Jongeren ‘beperken’ het aantal media dat zij gebruiken tot gemiddeld 5,2.
Volgens het onderzoek van Meltwater geeft 21,3 procent van de socialmediagebruikers aan dat zij dit doen voor ‘werkgerelateerd netwerken’. Een behoorlijk aantal mensen is dus bezig met werk en carrière op sociale media.
De drie meest gebruikte platforms zijn WhatsApp, Facebook en YouTube. WhatsApp staat qua gebruik eenzaam bovenaan. Maar liefst 13,4 Nederlanders maken hier gebruik van. YouTube en Facebook hebben allebei 10,1 miljoen gebruikers. En bij beide platforms stijgt het aantal gebruikers. Vooral in het geval van Facebook is dit opvallend. Vorig jaar was nog sprake van een daling. Nu stijgt het aantal gebruikers echter weer.
Ongeveer 8 miljoen Nederlanders laten zich zien op Instagram. Jarenlang was dit, naast TikTok, een van de sociale media waarvan het gebruik het snelste steeg. Die eer gaat dit keer naar Telegram en LinkedIn. Voor recruiters goed nieuws natuurlijk, omdat LinkedIn min of meer een grote verzamelbak aan cv’s is. Schaarse IT’ers zijn er weliswaar niet meer te vinden, maar toch begeven steeds meer Nederlanders zich op het zakelijke sociale medium. In totaal gebruiken nu 5,5 miljoen Nederlanders LinkedIn, een groei van ruim een half miljoen. Dagelijks zijn er 1,2 miljoen Nederlandse gebruikers actief op LinkedIn. Vorig jaar was dit nog 1 miljoen.
Telegram is een stuk kleiner dan LinkedIn, met 1,9 miljoen gebruikers. Dit betekent echter een stijging van 13%. Daarmee is Telegram het snelst stijgende medium in de top 10 van social mediaplatforms in Nederland.
Van de grotere platforms verloren alleen Pinterest en Snapchat gebruikers. Pinterest verloor 86.000 gebruikers en komt daarmee op 4,5 miljoen gebruikers. Snapchat moet het met 41.000 gebruikers (-1%) minder doen en houdt er nog 3,8 miljoen over.
Bij de kleinere social media platforms zien we veel beweging. Vorig jaar was BeReal nog zeer hot. Vooral jongeren maakten er gebruik van. De hype is echter over. Het aantal gebruikers steeg nog wel , maar het dagelijks gebruik is afgenomen met 14%.
Tip! Lees ook: Sourcer Wim Dammans: ‘Vind de hangplek van jouw ideale kandidaat’
In het onderzoek van Newcom wordt speciale aandacht besteed aan Threads. Dit medium werd door Mark Zuckerburg, inderdaad, de baas van Facebook, gelanceerd als alternatief voor Twitter. Binnen no time had Threads bijna 900.000 gebruikers. Maar hiervan zijn al 400.000 gebruikers weer afgehaakt. Toch gebruiken nog Zo’n 300.000 Nederlanders het dagelijks. Overigens heeft Newcom niet-gebruikers gevraagd of zij dit wel gaan doen. Er is weinig enthousiasme voor Threads. Nog geen 10 procent zegt het waarschijnlijk of zeker wel te gaan gebruiken.
Toch wel zeer opvallend aan bovenstaand plaatje is dat alle onderzochte sociale media groei laten zien. En steeds gaat het om tientallen procenten groei! Alle platforms voegden zo’n 200 duizend of meer gebruikers toe aan hun gebruikersbase. Discord kruipt met 1,8 miljoen gebruikers zelfs richting de top 10 van meest gebruikte social media in Nederland.