In 1997 (ja echt!) heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik gestart als ondernemer. Eerst als ZP-er, samen met mijn compagnon Yvon, en na 10 jaar volledig op eigen benen. Ik heb daar veel van geleerd, dat is zeker.
Onze eerste marketingacties bestonden vooral uit veel faxen en bellen. Voor de gelukkigen die nooit hebben hoeven faxen: dit betekent een papiertje in een faxapparaat stoppen die na veel blieps en gekraak deze boodschap doorstuurde naar een andere fax. De andere actie was bellen. We kochten vooral veel Kamer van Koophandellijsten (wat een handel) en begonnen deze klanten vol goede moed te benaderen. Bellen, bellen, bellen. En als klap op de vuurpijl stuurden we denk ik één keer per maand een mailing. Brief schrijven, bijlage laten drukken (!) en dan printen in een envelop met een postzegel. De KPN had gouden tijden.
Na en naast het faxen (hele nachten met een speciaal programma), zijn we gaan mailen. Nog vrij van alle AVG-stress stuurden we iedereen gevraagd of ongevraagd verschillende aanbiedingen. En, one size did fit all. Nul klantsegmentatie. Nul passend aanbod. Luchtbuks vullen en schieten maar!
We zijn met veel vallen en opstaan aangeland in de wondere wereld van marketing in 2020. Ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen dat we eindeloos veel hebben geëxperimenteerd en geprobeerd met mailingen. Die werkten namelijk het best. En dat werd vervolgens spammen (waarop 20% van onze klanten zich massaal uitschreven). Daarnaast zijn we in 2016 met de intrede van de Kansberoepen twee nieuwe initiatieven gestart met banen in plaats van opleidingen. En fantastische successen behaald met WordRecruiter en WordIntercedent (we konden het bijna niet meer aan). En, vanzelfsprekend de wondere wereld van Social Media ontdekt en verkend.
De eerste jaren online was ik vooral verknocht aan Twitter. Heerlijk die korte berichtjes die ik te pas en te onpas door de lucht kon slingeren. Je houdt er nieuwe kennissen, klanten en vrienden aan over en maakt kennis met vreemde vogels. Een eyeopener voor mij was de onschuldige tweet over kapotte panty-stress. Er blijken pantyfetisjisten online te opereren. Je leert vervolgens dat je je account kunt afschermen en mensen kunt blokkeren. En, nog belangrijker is dat je moet meten. Want, wat blijkt? LinkedIn is voor ons veel belangrijker en heeft veel meer impact dan Twitter. Voor mij: einde van een actief twittertijdperk.
Als er een vakgebied is waar een ware (r)evolutie heeft plaatsgevonden, dan is het wel marketing. Momenteel kan je makkelijk 30 verschillende functies onderscheiden, waarbij je kunt denken aan het creatieve proces, webcare en technische ondersteuning. Daarnaast is recruitmentmarketing al jaren een essentieel onderdeel van het werk van recruiters. Hoe zorg je ervoor dat jij goed zichtbaar bent (online personal branding), blogt en regelmatig updates plaatst? Alleen focussen op jobboards en WerkenBij sites is alweer zó 2005.
Het is niet of, maar en. Én een website, én social media, én content, én adverteren. Maar hoe zorg je dat jouw recruitmarketing -euro converteert in kandidaten of in klanten? Met de training Social media advertisement voor Recruiters geven we jou als recruiters alle tools en inzichten waarmee je jouw campagnes effectiever kunt maken. Op naar Marketing 4.0!
Mensen geven vorm en inhoud aan een organisatie, en omgekeerd geeft werk mensen richting en inhoud. Dat is waar Ellen van Hierden, directeur van de Academy for Recruitment en artra, in gelooft. Ellen blogt regelmatig over alles wat haar bezighoudt in de branche.