Op 12 september 2023 werd op het Recruitment Innovation Event Young Recruiters United gelanceerd. De vier initiatiefnemers van Young Recruiters United stellen zich graag aan je voor en vertellen wat hun plannen zijn. Ook gaan ze in op de Verkiezing van de Meest Invloedrijke Recruiter, met speciale aandacht – uiteraard – voor de categorie Talent.
Wie zijn jullie? Stel je eens voor.
Wij zijn Mitchel, Victor, Mirte en Milou van Young Recruiters United. Wij hebben allemaal op onze eigen manier een achtergrond in de recruitment of employer branding wereld. Mitchel is op dit moment Recruitment Consultant Sales & Marketing bij een Recruitmentbureau. Victor heeft een achtergrond als Recruiter & Sourcer en werkt nu als Senior Corporate Recruiter bij een Accountants & Consultancy kantoor. Mirte heeft een achtergrond bij een onderzoeksbureau en werkt nu als Employer Branding specialist en Milou werkt als Corporate Recruiter in de FMCG.
Met deze diverse specialisaties en achtergronden weten we dat recruitment veel meer is dan alleen Bureaurecruitment of Employer Branding. Juist de verschillende specialismen en achtergronden maakt ons team zo divers en hiermee hopen we ook een brede groep starters aan te spreken.
Wat is Young Recruiters United en waarom zijn jullie dit initiatief gestart?
Met Young Recruiters United zijn wij een laagdrempelige en leuke manier om Young Professionals met elkaar in contact te brengen en kennis te delen. Dit is een community voor enthousiastelingen met 0-3 jaar werkervaring binnen Recruitment, Recruitment Marketing en Employer Branding. Je bent welkom met welke achtergrond in Recruitment dan ook. Juist deze verschillende achtergronden maakt het netwerken zo leuk, omdat je echt nog iets van elkaar kunt leren, en ontdekken dat recruitment breder is dan een rol als intercedent of juist Recruitment Marketeer.
Welke (concrete) plannen hebben jullie met Young Recruiters United?
Dit jaar stond voor ons vooral in het teken van de opstart, maar voor 2024 hebben we heel veel leuke plannen. Zo zijn we betrokken bij de events van Recruiters United, maar komt er wellicht ook wel een eigen event voor de Young Professionals. Hiervoor willen we iedereen dan ook vooral verwijzen naar de Linkedin pagina van Young Recruiters United. Hier kun je iets meer over ons te weten komen, maar ook op de hoogte blijven van de komende events. Waaronder een leuke actie bij het volgende Recruiters United event!
Tijdens het Employer Branding Summit kondigden jullie de start van de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter aan. Vertel daar eens iets over.
Klopt! Dit jaar hebben Bas Westland & Recruiters United de handen ineen geslagen en organiseren we deze verkiezing samen. De MIR is de verkiezing tot Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar, met zowel jury als publieksprijzen in verschillende categorieën. Zo zoeken we de onder andere de Meest invloedrijke Corporate Recruiter, Bureaurecruiter en Talent van het jaar!
De MIR is een enorm leuke verkiezing, waarin het door middel van de Jury- en Publieksprijs echt gaat om de impact die je als recruiter hebt gemaakt, maar ook hoe jij als recruiter bijdraagt aan ons mooie vak. Daarnaast is een nominatie voor deze verkiezing natuurlijk een enorme eer.
De doelgroep van Young Recruiters United komt natuurlijk in aanmerking voor de categorie Talent, omdat zij ook nog geen 3 jaar ervaring hebben in de recruitment. Daarnaast zijn drie van ons ooit genomineerd en weten wij als geen ander wat er op je afkomt. Dat kan best veel zijn. Mitchel en Milou zijn beide eens genomineerd geweest voor de Talent Verkiezing, en Victor heeft gestreden om de titel Corporate Recruiter van het jaar.
We hebben flink campagne gevoerd en stemmen gekregen, helaas heeft geen van ons de titel gewonnen.
Een van de categorieën waarvoor recruiters genomineerd kunnen worden, is de categorie Talent. Heb je tips voor de genomineerde talenten? Wat kunnen ze doen om de verkiezing te winnen? Wat moeten ze absoluut doen en wat juist niet?
Stemmen verzamelen, stemmen verzamelen en nog eens stemmen verzamelen. Maar hoe doe je dat? Zeker als je niet binnen een grote corporate werkt. Creativiteit kan dan een oplossing zijn. Een erg originele verkiezingscampagne bijvoorbeeld. Blijf dicht bij jezelf en laat je vooral niet te veel afleiden door de tussenstanden. Uiteindelijk is het ook reclame voor jezelf. Belangrijkste is dat jij je vooral goed aan de regels houdt en niet buiten het boekje gaat om extra stemmen te verkrijgen, want dan is verspilde energie.
Tot slot: vertel nog eens waarom recruitment zo’n leuk vak is.
Milou: “Waarom het zo’n leuk vak is, is voor iedereen verschillend denk ik. Zo geeft het mij enorm veel energie om samen te werken met verschillende mensen, en is juist de combinatie tussen het werken met mensen en het verbeteren van processen en door middel van data advies kunnen geven, zo leuk. Iedere dag is anders, en je kunt echt impact maken, voor zowel de nieuwe collega als binnen je organisatie.”
Mitchel sluit zich hierbij aan: “Dit is voor iedereen weer anders, maar dat is ook meteen de reden dat het zo leuk is. Je hebt zoveel verschillende richtingen en mogelijkheden, waardoor jij je passie en sterktes kan toepassen in het werk. Dit maakt het meteen erg leuk!”.
Victor heeft een andere invalshoek. “Het mooiste aan Recruitment als vak is dat wij echte bedrijvenbouwers zijn. We mogen meedenken over de toekomst van een bedrijf, hoe deze te laten groeien en te laten floreren. Dat betekent dus dat je als bedrijf op zoek moet gaan naar meer en de juiste mensen. De juiste match kan ervoor zorgen dat het bedrijf in een stroomversnelling komt. Dat betekent ook dat wij in ons vak sparringpartners moeten worden om onze stakeholders constant te challengen om verder naar buiten te kijken. Dat is toch mooi!”
MIR2023
Kandidaten nomineren voor de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter kan nog tm vrijdag 15 december. Vanaf dinsdag 19 december kan er gestemd worden op de genomineerden.