Arbeidsmarktkrapte. Personeelsschaarste. We kunnen er niet omheen. Nu niet en in de toekomst niet. Want juist door verdergaande vergrijzing wordt personeel nog schaarser. Dat zette UWV ertoe aan om 34 oplossingen om personeelstekorten aan te pakken op een rij te zetten. In de inleiding van dit rapport waarschuwt UWV dat “de oplossingen wel vragen om een investering in tijd, geld en creativiteit.”
Voor recruiters uitdagende tijden dus. Van hen wordt verwacht dat ze al die openstaande vacatures zo snel mogelijk vervullen. En dan liefst natuurlijk ook nog met een topkandidaat. Recruiters spelen een cruciale rol in het succes van een organisatie. Zonder (goede) mensen komt de kwaliteit van de dienstverlening of producten in het gedrang, ontstaan leveringsproblemen en moet uiteindelijk de deur op slot. Dat speelt nu al. Winkels die hun openingstijden beperken, terrassen van horecagelegenheden die niet opengaan of een beperking van de treindienstregeling. Aan de recruiter om dit te voorkomen.
Van recruiters wordt nogal wat geëist. Ze moeten dus stevig in hun schoenen staan en de juiste (en meest) actuele kennis en kunde hebben om al die vacatures op een goede manier te vervullen. Het opleiden en trainen van recruiters is dus zeer belangrijk.
Hieronder zeven redenen waarom het belangrijk is om recruiters (extra) op te leiden.
De tijd van het (alleen maar) plaatsen van een vacature op een jobboard is voorbij. Het is bijna een kunst geworden om de juiste kandidaten te vinden en verleiden. LinkedIn? Probeer daar maar eens een IT’er te vinden. Je zult als recruiter echt diepgaande kennis van je (potentiële) kandidaat moeten hebben. Wat interesseert die kandidaat? Waar hangt hij of zij (digitaal) uit? En als je dat al weet, hoe verleid je iemand om met jou het gesprek aan te gaan? Dat kun je leren.
Volgens onderzoek van IBM zijn kandidaten 38% meer geneigd om een baan aan te nemen als ze een positieve candidate experience hebben. Of wat te denken van de ervaring van Virgin Media. Daar bleek van de afgewezen sollicitanten 6 procent binnen een maand haar abonnement op te zeggen. In totaal goed voor ruim €5 miljoen aan omzet. Door een tiptop candidate experience haal je dus makkelijker mensen binnen en voorkom je schadelast. Een recruiter die weet hoe belangrijk die candidate experience is en deze goed vorm kan geven is dus goud waard.
Goed opgeleide recruiters zijn efficiënter en creatiever. Daarmee verkorten ze de time to hire. Vacatures staan minder lang open, wat uiteraard de productiviteit van de totale organisatie ten goede komt.
Een goed ingevoerde recruiter kan een goede functie-inventarisatie doen en weet waar hij of zij op moet letten bij het selecteren van de juiste kandidaat. Bij het zelf zoeken (sourcen) naar kandidaten komt dit natuurlijk van pas, maar ook bij het beoordelen van cv’s. Daarnaast kan deze recruiter de juiste vragen (en op de juiste manier: STAR) stellen tijdens een sollicitatiegesprek. Zo wordt de kans op een bad hire verkleind. Dat scheelt een hoop geld, frustratie voor collega’s en tijd.
Een recruiter met kennis van zaken laat een goede indruk achter bij sollicitanten. Ook al worden ze niet aangenomen, ze zullen daar toch een goed gevoel bij hebben. Dit draagt bij aan een positief werkgeversimago. Dit zorgt ervoor dat de organisatie aantrekkelijker wordt om bij te solliciteren. Ook draagt het bij aan goede langetermijnrelaties met sollicitanten die mogelijk in de toekomst wel een goede match zijn. Dit betekent verlaagde wervingskosten in de toekomst.
Natuurlijk is het in een krappe arbeidsmarkt belangrijk dat ook onder alternatieve doelgroepen geworven wordt. Bijvoorbeeld ouderen, gepensioneerden en arbeidsgehandicapten werden lange tijd, al dan niet bewust, over het hoofd gezien. Daarnaast is het natuurlijk vanzelfsprekend dat vooroordelen opzij worden gezet. Voor discriminatie is al helemaal geen plek op de arbeidsmarkt. Daarnaast wijst onderzoek uit dat diverse en inclusieve organisaties innovatiever en productiever zijn. Voor recruiters is het dus essentieel dat zij werven zonder vooroordelen en weten hoe ze alternatieve doelgroepen moeten vinden en aanspreken.
En het werkt ook nog eens de andere kant op: inclusieve organisaties zijn aantrekkelijkere organisaties om voor te werken. Veel potentiële medewerkers nemen diversiteit en inclusiviteit mee in hun overwegingen bij het zoeken naar en accepteren van een nieuwe baan.
Recruiters zijn net mensen. Dit betekent dat ze óók wensen hebben ten aanzien van hun loopbaan. Ze moeten tevreden gehouden worden, zodat ze hun heil niet ergens anders gaan zoeken. Het ontwikkelen van medewerkers is een van de belangrijkste pijlers voor het behouden van personeel. Voor recruiters is dat niet anders.
Iedere keer weer blijkt dat organisaties die geen oog hebben voor de ontwikkelbehoeften of de loopbaanplanning van medewerkers waardevolle medewerkers verliezen. Zo blijkt uit het onderzoek Global Talent Trends 2020 van LinkedIn dat organisaties met actieve carrière-managementprogramma’s een 41 procent hogere retentie hebben dan organisaties die dit niet hebben. IBM constateert in het rapport The Value of Training dat medewerkers die geen ontwikkelkansen krijgen weinig mogelijkheden zien om hun carrièredoelen te behalen. Zij zijn volgens de onderzoekers 12 keer vaker geneigd om over te stappen naar een andere werkgever.
Door aandacht te besteden aan (loopbaan-)ontwikkeling kun je de betrokkenheid van medewerkers verhogen of voorkomen dat medewerkers minder betrokken zijn. In een onderzoek van recruitmentbureau Robert Walters gaf 68% van de ondervraagde millennials aan dat een duidelijk groeipad een zeer belangrijke factor is bij het betrokken houden van hen. Het hebben van betrokken medewerkers heeft grote voordelen (minder vaak ziek, productiever, minder verloop).
Kortom, het trainen en opleiden van recruiters is zeer belangrijk. Met up-to-date kennis en vaardigheden werven en selecteren zij efficiënter. Openstaande vacatures worden sneller vervuld met de juiste kandidaten. Daarnaast, en dat mag zeker niet vergeten worden, hechten recruiters zelf veel belang aan ontwikkeling. Zij hebben ook gewoon wensen ten aanzien van loopbaanontwikkeling. De ROI op het opleiden van medewerkers is altijd positief en bedraagt vele tientallen procenten. Investeren in opleiding en training is dus altijd win-win!
Suggestie: Kijk eens naar de opleiding Recruitment Professional. Dit is een opleiding voor de recruiter die zich door wil ontwikkelen tot vakvolwassen recruiter. Tijdens deze opleiding komen onder andere het vinden en verleiden van kandidaten, de candidate experience en employer branding aan bod. Uiteraard wordt ook aandacht besteed aan diversiteit en inclusie.