Het aantal openstaande vacatures ligt nog altijd hoger dan het aantal werkzoekenden. De vraag naar uitzendprofessionals is hoog. Dus als je eenmaal nieuwe uitzendprofessionals binnen hebt, dan wil je ze natuurlijk zo lang mogelijk vasthouden. We zien nu dat goede krachten vertrekken, met name omdat ze te weinig verbinding en loyaliteit voelen met de organisatie. Of door een gebrek aan goed werkgeverschap. Wat kan je doen om jouw werknemers vast te houden?
Werknemers gaan vaak weg, wanneer ze geen verbinding/loyaliteit (meer) voelen met de organisatie. Uit een eigen onderzoek onder uitzendprofessionals op verschillende carrièrepunten bleek dat vooral in het begin van de intercedentenloopbaan nog een beetje zoeken is. Wat wil je? Wat kun je? Past deze organisatie wel bij mij? De binding die je voelt met de organisatie speelt een grote rol in het beantwoorden van deze vragen. Daarnaast valt het op dat werknemers gauw vertrokken zijn wanneer ze het gevoel hebben dat ze niet voldoende (meer) kunnen groeien en ontwikkelen.
Meer over dit onderzoek lees je hier: Redenen van uitzendprofessionals om te veranderen van functie of werkgever
Goed werkgeverschap is een belangrijke factor voor werknemers om verbinding en loyaliteit te voelen. Maar wanneer ben je een goed werkgever? Over de precieze invulling zijn de meningen verdeeld, maar over het algemeen kun je zeggen dat een goed werkgever:
Lees ook: “Uitzenders moeten hun rol als goed werkgever serieus oppakken”
Werknemers die zich gewaardeerd voelen door hun werkgever, voelen zich ook meer verbonden met de organisatie. Speel daar dus op in: stel je ondersteunend op en geef lof waar gepast. Als werkgever speel je een belangrijke rol in het leven van jouw werknemers. Kijk daarom ook naar de persoon buiten z’n rol als werknemer. Als je het gevoel hebt dat het niet goed met iemand gaat, biedt diegene dan hulp aan. Want werknemers die problemen hebben, zoals een depressie, verzuimen vaker en presteren minder. Zij zullen zich hierdoor gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, wat de verbondenheid met organisatie alleen maar ten goede komt.
Een belangrijke reden voor werknemers om op zoek te gaan naar een andere werkgever, is het gebrek aan ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Het is daarom belangrijk om voldoende oog te hebben voor de ontwikkeling van jouw team en regelmatig in gesprek te gaan: wat willen medewerkers? En hoe kan jij daarin ondersteunen? Medewerkers die voldoende ontwikkelmogelijkheden zien, blijven meestal langer bij de organisatie werken. Voor nieuwe medewerkers is dit zelfs een van de meest overtuigende factoren in een vacaturetekst.
Lees ook: Vijf redenen waarom het echt belangrijk is om aandacht te besteden aan (loopbaan)ontwikkeling
Als nieuwe medewerkers bij jou aan de slag gaan, is de onboarding de eerste stap om hen aan de organisatie te binden. Een goed onboardingprogramma moet voelen als een warm bad, die de nieuwe medewerker wegwijs maakt in de organisatie. Ook is de onboarding het ideale moment om hem/haar sociaal kapitaal te laten opbouwen met alle collega’s – ook de collega’s met wie die niet op dagelijkse basis samenwerkt (de ‘weak ties’). En wie goede relaties heeft binnen de organisatie, voelt zich meer verbonden met de organisatie.
Wist je dat artra een onboardingprogramma heeft samengesteld, speciaal voor uitzendprofessionals? Kijk voor meer informatie bij Starten als uitzendprofessional.