Als je goed voor je medewerkers zorgt, dan straalt dit door in de hele organisatie. Daar is Flexfamily een mooi voorbeeld van. Dit jaar zijn ze voor de derde keer op rij uitgeroepen tot een Great Place to Work. Een onwijs knappe prestatie, want deze titel krijg je niet zomaar. Hoog tijd dus om te ontdekken wat hen uniek maakt.
Flexfamily is dé HR-partner van Oost-Nederland. Denk daarbij aan de Achterhoek, Twente en een deel van de Stedendriehoek. Daaronder vallen 10 merken die ze stuk voor stuk als familielid zien. Ieder merk heeft zijn eigen specialisme in HR-oplossingen. Als overkoepelend bedrijf biedt Flexfamily houvast en kaders voor deze merken.
In dit interview spreek ik met Elly Nijenhuis. Elly is als HR-manager intern verantwoordelijk voor het overkoepelende HR-beleid van de organisatie.
Wat maakt jullie als HR-partner uniek? ‘‘Als grote organisatie met meerdere flexbedrijven hebben we het hele spectrum van HR in huis. Dat zie je nergens anders.’’ Alle broers en zussen, verwijzend naar de verschillende merken, kunnen goed bij elkaar terecht. “Ondanks de grootte van de organisatie voelt het toch heel betrokken in het persoonlijke contact. Samen leveren we een grote bijdrage aan werken én wonen in Oost-Nederland. We zorgen namelijk ook voor huisvesting van de arbeidsmigranten die we uitzenden. Want als je arbeidsmigranten hiernaartoe haalt dan moet hun woonruimte ook goed zijn. Daarom hebben we de huisvesting grotendeels in eigen beheer. Zo kunnen we een fijne leefomgeving garanderen.”
Flexfamily gelooft in de kracht van de regio. Daarom geven ze terug aan de samenleving waar het geld verdient wordt. “Als groep doen we veel aan lokale sponsoring en steunen we kleinschalige initiatieven. Vrijwilligerswerk mag daarin niet ontbreken. We staan voor naoberschap in alles wat we doen.’’ Vrij vertaalt staat dit voor nabuurschap; je zorgt voor een ander zoals je dat zelf ook graag wil. Net zoals goede buren die naar elkaar omkijken.
Leren en ontwikkelen is één van de kernwaarden bij Flexfamily. Vanuit die wens is een opleidingsportaal ontstaan dat voorziet in ieders ontwikkelbehoefte. Begin 2023 is de Groeiwijzer feestelijk gelanceerd. Samen met onder andere artra is verder invulling gegeven aan alle opleidingsmogelijkheden voor interne medewerkers. Daarin staan drie belangrijke pijlers voor de ontwikkeling centraal.
Hieronder vallen alle kennistrainingen. Denk bijvoorbeeld aan het SEU-inwerktraject voor startende uitzendprofessionals of de Basisopleiding Uitzendprofessionals (BOU). Dit zijn trainingen die het kennisniveau van bijvoorbeeld intercedenten verrijken.
In dit thema vind je trainingen die bijdragen aan ondersteunende vaardigheden. Van professioneel presenteren, gespreksvaardigheden, communicatie en NLP, omgaan met agressie op de werkvloer en meer. Maar ook hoe je bijvoorbeeld leiderschapsvaardigheden ontwikkelt.
Als derde thema staat de ontwikkeling centraal die bijdraagt aan het welzijn, lichaam en geest centraal. Aan deze pijler is ook een extra vitaliteitsbudget gekoppeld, zodat iedere medewerker voor zichzelf kan kiezen waar ze in willen investeren op dit gebied. Ook staan er een aantal maatwerktrainingen vanuit artra in zoals Mindful werken. Deze training is speciaal vormgegeven voor deze ontwikkelbehoefte.
“Bij de lancering van de Groeiwijzer kreeg iedere medewerker een koffieplant cadeau als metafoor voor de groei. Want groeien doe je niet zomaar, daar is aandacht en liefde voor nodig. Het plantje gaat namelijk ook pas groeien als je er aandacht aan besteedt. Ik zie nu nog steeds mooie planten op de werkvloer! De één wel wat groter dan de ander.”
Lancering van de Groeiwijzer met een koffieplant
‘‘Voorheen werden alle opleidingsaanvragen van ieder merk apart en handmatig verwerkt. Dat kostte een hoop tijd en energie. Met de komst van de Groeiwijzer is dit geautomatiseerd en zijn de processen aan de achterkant ook makkelijker geworden. Voor het opleidingsaanbod proberen we zo goed mogelijk mee te denken met de wensen van onze medewerkers.”
‘‘We merken vooral bij de incompany trainingen dat medewerkers van verschillende merken nu meer contact met elkaar hebben. Ze kunnen elkaar beter vinden en dat helpt onze klanten dan weer. Onze dienstverlening wordt er sterker door.”
In 2021 heeft Flexfamily iedere medewerker een Loopbaan-APK aangeboden. Het doel daarvan is om te onderzoeken wat iemand nodig heeft om optimaal en met veel plezier te blijven werken; nu en in de toekomst. “Het zorgt ervoor dat medewerkers na gaan denken over hun eigen loopbaan. Waar krijg je energie van? Waar wil je naartoe groeien? Bijna iedereen heeft daar gebruik van gemaakt. Sommigen hebben een zijstap gemaakt naar een andere functie. Anderen hebben de overstap naar een ander merk binnen onze groep gemaakt en weer anderen hebben we geholpen in hun zoektocht naar een baan buiten onze groep. We merkten dat er heel positief op werd gereageerd en dat medewerkers meer energie kregen.”
‘‘Het zorgt voor inzichten en ook dat mensen stappen gaan zetten. Zo houd je medewerkers fris en fruitig aan het werk. Het is belangrijk dat je mentaal fit en voldoende vaardig bent. Maar ook dat je lichamelijk lekker in je vel zit.’’
Kortom, zo sluit Elly Nijenhuis mooi af met een quote: ‘‘Het zit ‘m soms niet in de grote, maar juist in de kleine dingen.’’