Nog altijd komt agressie op de werkvloer voor en zo ook onder uitzendprofessionals en uitzendkrachten. Agressie op de werkvloer bestaat uit veel verschillende vormen. Denk maar aan schreeuwen, iemand beledigen, uitschelden of zelfs fysiek geweld gebruiken.
Niemand wil in zo’n situatie terechtkomen. Veelal komt dit vrij onverwachts voor de ontvanger. Maar wat kun je zelf doen bij agressie op de werkvloer? En vooral, hoe voorkom je escalatie? In dit artikel delen we tips, zodat je weet wat je het beste kunt doen.
Als eerste is het belangrijk om de verschillende vormen van agressie op de werkvloer te herkennen. Deze kun je onderverdelen in: verbaal, psychisch en fysiek.
Meer weten? Lees ook: Hoe herken je agressie op de werkvloer?
Een gezonde werkomgeving is ontzettend belangrijk voor het welzijn, het behoud en de motivatie van medewerkers. Volgens onderzoek komt agressie op de werkvloer nog steeds veelvuldig voor. Maar hoe houd je het hoofd koel in een lastige situatie op de werkvloer? Hiervoor hebben we acht tips voor je op een rij gezet.
Het belangrijkste is om zelf de rust te bewaren. Hoe moeilijk dit ook is wanneer iemand tegen je schreeuwt of jou op een andere manier beledigt. Wanneer je meegaat in iemand anders z’n boze emotie, dan maak je het alleen maar erger. En onthoud dat een agressieve reactie een opstapeling kan zijn van gebeurtenissen. Probeer het jezelf niet persoonlijk aan te trekken.
Je hoeft het niet eens te zijn met iemand zijn mening, maar toon begrip. In veel gevallen voelt iemand zich niet gehoord of gewaardeerd. Leef je in. Met de LSD-gesprekstechniek laat je zien dat je iemand begrijpt. De afkorting ‘LSD’ staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen. Zo weet de ander dat er geen miscommunicatie ontstaat.
Laat merken dat je de persoon hoort. Vraag of je iets voor diegene kunt doen om het probleem op te lossen? Of vraag of je op een rustige plek verder kunt praten. Juist met relatief simpele vragen kun je ervoor zorgen dat een situatie niet escaleert.
Als de emoties hoog zitten, dan heeft het weinig zin om een discussie te starten. De ander voelt zich dan niet gehoord. Daarmee maak je de situatie vaak alleen maar erger. Dus ga elkaar niet overstemmen en terugschreeuwen.
Merk je dat iemand echt niet meer voor rede vatbaar is? Dus dat iemand in een soort psychose zit? Houd dan voldoende afstand en denk aan je eigen veiligheid. Kijk ook goed of je uitwegen ziet of anderen kunt alarmeren.
Lukt het niet om de agressieve emotie te de-escaleren? Geef dan duidelijk je grenzen aan. Laat weten dat je een ander wilt helpen, maar dan moet de ander daar ook voor openstaan.
Kom je er samen niet uit, ga dan naar een vertrouwenspersoon. Leg de situatie uit en bespreek de mogelijkheden. Zorg ervoor dat je een open en veilige ruimte creëert om meldingen van grensoverschrijdend gedrag te maken.
Hanteert jullie organisatie een duidelijk preventiebeleid of een gedragscode? Vanuit HR is het slim om een dergelijk plan te hebben van hoe je daarmee omgaat. Grensoverschrijdend gedrag kent vele vormen. Van seksuele intimidatie, pesten, agressie en (in)directe discriminatie. Vraag een willekeurige werkgever of er bij hen grensoverschrijdend gedrag voorkomt op de werkvloer en in de meeste gevallen is het antwoord ‘nee’. Maar grensoverschrijdend gedrag kan zich ook in subtiele vormen ontvouwen.
Leestip! Ook subtiel grensoverschrijdend gedrag aanpakken
Je weet nu hoe je kunt omgaan met agressie op de werkvloer en hoe je escalatie beperkt. In het filmpje hieronder zie je een voorbeeld van een dergelijke situatie.
Bron: YouTube van AOVVT, omgaan met ongewenst gedrag
Kortom, je hebt geen invloed op hoe een ander reageert, maar wel hoe je met een situatie omgaat. Weet jij wat je moet doen in een benauwde situatie, waarbij iemand agressie op de werkvloer toepast?
Benieuwd? Tijdens de e-learning ‘omgaan met agressie op de werkvloer’ leer je alle ins en outs om dit aan te pakken.