Zo worden jouw medewerkers hun leven lang ambassadeur van jouw organisatie

Denise Brijan 13 februari 2020 3 min
Categorie: On- en offboarding

Wie kan er nou beter vertellen hoe het is om bij jouw organisatie te werken, dan de werknemers zelf? Jouw grootste fans zijn vaak binnen de organisatie te vinden. Zij zijn trots op hun werk en de organisatie. De beste ambassadeurs voor jouw organisatie dus. Daarnaast hebben ze allemaal hun eigen netwerk: vrienden, buren, studiegenoten en (oud-)collega’s.

Als jouw medewerkers positieve verhalen vertellen over jou op een feestje, heeft dat veel meer impact dan wanneer je dat zelf doet. Maar dat doen ze natuurlijk niet zo maar. Hier een aantal praktische tips om jouw medewerkers tot volwaardig ambassadeur van de organisatie te maken.

1. Maak een goede eerste indruk

Er wordt wel eens gezegd dat de eerste indruk de belangrijkste is. Een potentiële werknemer moet dus vanaf het eerste moment een goede indruk krijgen van jouw organisatie. Hoe komen bijvoorbeeld je vacatureteksten over? Trek je hiermee de juiste mensen aan? Krijg je een goed beeld van de organisatie? Maar hou er ook rekening mee als je een kandidaat uitnodigt voor een eerste gesprek. Hoe wordt hij of zij ontvangen? Laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in de kandidaat en wees transparant over het sollicitatieproces. Een goede candidate experience is key.

2. Zorg voor een warm welkom

Hoera! Je hebt een geweldig nieuw talent aangenomen! Maar nu ben je er nog niet. Want ook nu blijft persoonlijke aandacht een belangrijk punt. Je nieuwe medewerker moet zich welkom voelen als de eerste werkdag aan is gebroken. Wist je dat 1 op de 25 medewerkers vroegtijdig de organisatie verlaat vanwege een slechte eerste dag? Besteed er dus aandacht aan! Zorg dat de nieuwe medewerker meteen aan de slag kan. En breng iedereen op de werkvloer op de hoogte van zijn of haar komst.

3. Geef oprechte aandacht aan je medewerkers

Oké, nu heb je gezorgd voor een goede binnenkomst. Nu begint het echte werk. Zoals je misschien wel hebt gezien in de vorige tips, is aandacht je beste vriend. Ook als je werknemers al een tijdje bij de organisatie werken, moeten ze zich gewaardeerd en gezien voelen. Vier successen en geef af en toe eens een schouderklopje. En hou contact met zieke medewerkers, vooral als zij wat langer ziek zijn. Dit draagt allemaal bij aan een positieve medewerkersbeleving.

4. Betrek je medewerkers in de missie en visie van de organisatie

Waar staat jouw organisatie voor? En wat wil je bereiken? Draag dit uit wanneer je maar kunt. En zorg dat de medewerkers dit ook uitdragen. Maar vraag ook aan collega’s waarom ze voor jouw organisatie hebben gekozen én waarom ze er blijven. Wat onderscheidt jullie van andere organisaties? Als medewerkers zich hier bewust van zijn, delen ze sneller verhalen en ervaringen over jouw organisatie met anderen. Bijvoorbeeld op feestjes of sociale media.

5. Zorg dat medewerkers met een goed gevoel weggaan

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Soms is het tijd om afscheid te nemen. Zorg dat dit een goed afscheid is. Laat de medewerker niet in de laatste week achter met niks. Geef ze nuttige dingen te doen! Bijvoorbeeld een uitdagend project, of betrek ze in het inwerken van een nieuwe medewerker. Je verliest misschien een goede medewerker, maar met een goed afscheid krijg je er een ambassadeur voor het leven bij!

Meer leesvoer over Employer branding:

De 4 succesfactoren voor een employer brand

Lees hier de blog en leer meer over de bouwstenen van een succesvol employer brand. Lees meer

De candidate experience in 2020. Wat kunnen we verwachten?

Baukelien bespreekt de trends voor het komende jaar. Lees meer

>