Een organisatie kan alleen succesvol zijn als er voldoende goede medewerkers werken. En dat is precies waar een recruiter voor moet zorgen: het vervullen van vacatures met medewerkers met de juiste kennis en vaardigheden of voldoende potentieel. Het binnenhalen van (nieuwe) medewerkers is dus cruciaal voor het succes en voortbestaan van organisaties.
Als arbeidsmarktprofessional moet je over goede interviewtechnieken beschikken. Zo ben je in staat om sneller vaardigheden van een kandidaat te achterhalen en kun je een goede match maken.
Tijdens deze training leer je hoe je moet zoeken naar de meest geschikte kandidaten. Vervolgens wordt veel aandacht besteed aan het verleiden van die kandidaten om met jou in gesprek te gaan.
Deze training geeft je praktische handvatten en slimme tips voor het schrijven van een wervende vacaturetekst waarmee je de ideale kandidaat bereikt.
Wat is referral recruitment en hoe zet je het in bij je organisatie? Je leert hoe je een referral recruitmentprogramma opzet en hoe je medewerkers beloont voor het werven van potentiële medewerkers.
De recruiter, of medewerkers met recruitmenttaken, zijn zeer belangrijk voor organisaties. Maar dan moet deze natuurlijk wel de juiste kennis en vaardigheden hebben om de goede medewerkers te werven en selecteren. En daar gaat het nogal eens mis. Recruitment is een vak. Een vak dat je moet leren. Je doet het er niet zomaar even bij.
En zeker niet in een krappe arbeidsmarkt. Dan is het voor recruiters (extra) uitdagend om alle openstaande vacatures te vervullen. Medewerkers kunnen immers uit meerdere vacatures en werkgevers kiezen. Als recruiter moet je die (schaarse) kandidaat dus eerst maar eens zien te vinden. Daarna moet diezelfde persoon verleid worden om met de recruiter het gesprek aan te gaan. Dat is nog een hele uitdaging. Zeker omdat de meeste mensen helemaal niet op zoek zijn naar een andere baan.
Als er wel meerdere sollicitanten reageren op een vacature moet de recruiter een goede selectie kunnen maken, op een juiste manier sollicitatiegesprekken inrichten en voeren en letten op de candidate experience. Als immers sollicitanten teleurgesteld afhaken, bijvoorbeeld omdat zij zich niet goed behandeld voelen, is dat zonde van alle inspanningen. Bovendien kan het voor een negatieve reputatie zorgen. Dat wil je als recruiter natuurlijk niet op je geweten hebben.
Met de verdere professionalisering van het recruitmentvak ontstaan ook steeds meer specialismes. Zo neemt de vraag naar sourcers, recruitment marketeers en employer branding-specialisten snel toe. Voor recruiters dus mooie tijden. Ze blijven (zelf) veelgevraagd en kunnen zich ontwikkelen als recruiter of zich specialiseren. artra ondersteunt recruiters bij iedere loopbaanstap met passende opleidingen en trainingen.