Er zijn meerdere termen voor de functie van intercedent, zoals arbeidsbemiddelaar of uitzendprofessional. Hoe dan ook, de functie van intercedent is veelomvattend en veelzijdig. Hoewel het in essentie steeds draait om bemiddeling, is de rol van intercedent de laatste jaren breder geworden. Inmiddels leggen sommige uitzendorganisaties het accent op een bepaald aspect van de functie en kun je daardoor verschillende intercedentfuncties onderscheiden. Op deze pagina lees je meer over de functie van salesintercedent.
De taken van een salesintercedent zijn in de basis vaak gelijk aan die van een intercedent. Ook de salesintercedent werkt als tussenpersoon van werkzoekenden en opdrachtgevers. Dus het samenbrengen van klanten – de werkgevers – enerzijds en uitzendkrachten anderzijds. Maar: bij een salesintercedent ligt de nadruk van de verantwoordelijkheid op het binden van de bestaande relaties en vooral het binnenhalen van nieuwe klanten. Bedrijven -potentiële klanten- worden benaderd voor een samenwerking.
En hier komt het specifieke karakter van de functie van salesintercedent naar voren: na het leggen van contact is het de taak van een salesintercedent om de nieuwe opdrachtgever op een professionele manier te overtuigen, uitzendkrachten te laten zoeken voor hen. Een salesintercedent kan goed luisteren en heeft daardoor in de regel een uitstekend beeld van de behoefte van de (toekomstige) klant.
Zoals gezegd is een salesintercedent een intercedent, met de nadruk op sales. Voor een volledig beeld van de functie van salesintercedent, sommen we een aantal werkzaamheden op die bij deze functie horen:
Zo ziet een dag van salesintercedent Katja eruit:
“Mijn baan is echt super afwisselend! Geen dag is hetzelfde. Gisterenochtend dacht ik een aantal vacatureteksten af te ronden, maar een klant had acuut een paar uitzendkrachten nodig. Dus moest ik snel schakelen. Aan het einde van de ochtend was het probleem van de klant opgelost. Dus vandaag ga ik alsnog de teksten afmaken.
Deze ochtend heb ik twee intakegesprekken met nieuwe kandidaten. Altijd boeiend om te onderzoeken waar ik een mooie match kan realiseren. Voor de lunch plan ik meestal ook een uurtje om te bellen met potentiële opdrachtgevers; vandaag bedrijven op het bedrijventerrein aan de andere kant van de stad. Koude acquisitie heet dat.
Ik vind het een sport om een voet tussen de deur te krijgen zeg maar. Minstens een kennismakingsgesprek of een volgende belafspraak. Heel soms kan ik meteen helpen bij een personeelsprobleem. Dan kan mijn dag niet meer stuk!
Nadat ik samen met mijn collega’s een broodje heb gegeten, spring ik in de auto. Eerst naar een klant. Ik ga haar bloemen brengen omdat ze weer fulltime aan het werk gaat na een succesvol revalidatietraject. Ik vind dat belangrijk, die persoonlijke aandacht. Daarna ga ik bij een paar opdrachtgevers langs waar nieuwe uitzendkrachten werken. Even checken of de klant én uitzendkracht nog steeds tevreden zijn. En als de tijd het toelaat kan ik het natuurlijk niet laten om op mijn route ook even spontaan binnen te lopen bij mogelijke nieuwe klanten. Praatje maken, uitzoeken met wie ik aan tafel wil komen voor onderhandelingen. Zo leuk, nieuwe klanten werven! Trouwens, in de namiddag is er een bijeenkomst bij de KvK, daar ga ik zeker mijn neus laten zien. Netwerken hoort er echt bij. Als mensen mij vragen waarom ik mijn werk zo leuk vind, dan is het wel alle hectiek. En omdat ik steeds weer nieuwe ondernemingen van binnen meemaak. Elk bedrijf heeft z’n eigen verhaal, bedrijfscultuur en sfeer. Oh ja, en natuurlijk omdat ik het binnenhalen van nieuwe klanten echt kicken vind!”
De competenties of vaardigheden die je nodig hebt als salesintercedent om je taken en werkzaamheden goed uit te voeren, zijn niet heel anders dan die van een ‘gewone’ intercedent. Maar de nadruk ligt wel meer op ‘het commerciële’. Je legt gemakkelijk contact, ziet kansen en pakt deze ook, schrikt niet terug voor koude acquisitie en verder ben je:
De wet- en regelgeving in de uitzendbranche wordt steeds complexer. Opdrachtgevers hebben meer en meer behoefte aan een partner die adviseert en meedenkt: de (sales)intercedent krijgt hierdoor steeds meer de rol van adviseur, zowel richting de opdrachtgever als binnen de eigen organisatie. De vraag naar getalenteerde salesintercedenten is de afgelopen jaren dan ook flink toegenomen.
Heb je na het lezen van dit artikel belangstelling voor de opleiding salesintercedent, kijk dan hier.